titanium marker zichtbaar/voelbaar

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

zegiklieverniet

titanium marker zichtbaar/voelbaar

Bericht door zegiklieverniet » wo 08 feb 2017, 20:05

Beste mensen, ik weet niet of ik mijn vraag hier mag plaatsen, omdat ik nog geen borstkanker heb. Er zijn wel kalkspatjes gevonden bij een mammo en vrijdag moet ik terug voor een stereotactisch biopt. In de infofolder staat dat er dan een titanium marker in de borst wordt geplaatst die 'zonder bijwerkingen' kan blijven zitten. Ik vraag me af of deze marker wel zichtbaar of voelbaar is. Is er iemand die dit onderzoek heeft gehad en mij dit kan vertellen?

Elizabeth

Re: titanium marker zichtbaar/voelbaar

Bericht door Elizabeth » do 09 feb 2017, 17:07

Heb het bijna 3 jaar geleden gehad. Ik merk / voel er niks van, niet zichtbaar.
Vriendelijke groeten, Elizabeth

Team

Re: titanium marker zichtbaar/voelbaar

Bericht door Team » vr 10 feb 2017, 09:28

Uit de Facebookgroep Borstkanker Lotgenoten:
Bij mij hebben ze 2 markers geplaatst op 2 tumoren en ik voel hier niets van en je ziet het ook niet. De marker hebben ze geplaatst om te beoordelen hoe en wat de chemo zijn werk heeft gedaan. Ben nog volop met de chemo bezig dus kan nog niet zeggen of je dit goed ziet op de mri/ scan. De markers zijn nog kleiner als een rijstkorrel.
Bij mij is een 'tumorclip' in de tumor geplaatst. Weet niet of dit het zelfde is, maar deze is met een holle naald geplaatst. Niet te voelen en alleen via echo, mri oid te zien.
Smorgens hebben ze een ankertje geplaatst. (Zo noemden ze het. Met een draad eraan)
Bij mij zijn ook 2 markers geplaatst. 1 in de tumor in de borst en 1 in een lymfe. Die laatste heeft een weekje geïrriteerd, daarna niks meer van gemerkt. Ze zijn echt ontzettend klein, het inbrengen schijnt bij veel mensen vervelend te voelen maar ik voelde er niks van. Het was plaatselijk verdoofd en dat werkte goed.
Van de marker heb ik nooit wat gevoeld
Titanium markers zijn in een aantal ziekenhuizen de opvolgers van jodium zaadjes. Er is gekozen voor titanium omdat dit metaal het minst kans op allergie geeft. Het lijken op hele kleine strikjes (die van het borstkanker teken) Ik denk dat zo'n marker alleen voelbaar is als het net onder de huid geplaatst wordt. Verder nooit last gehad ervan. Het plaatsen was alleen niet prettig maar dat terzijde.
Ik heb de markers ook niet gevoeld
Ik heb 2 markers in mijn lymfe gekregen en 1 in de borsttumor. Het inbrengen was niet echt prettig, maar daarna voel je ze niet
2 week terug is het bij mij gezet heb er niet veel van vernomen

Gesloten

Terug naar “Februari 2017”