hogebloeddruk medicatie met er+ tumor

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Silly

hogebloeddruk medicatie met er+ tumor

Bericht door Silly » ma 06 feb 2017, 14:53

Hoi Dees,
Ik ben op zoek naar informatie over de wisselwerking tussen hogebloeddruk medicatie en ER+ tumoren in de geschiedenis. Mijn bètablokker doet onvoldoende zijn werk, probleem is dat ik aan Celebrex (inflammatie remmer) en exemestane vast zit. (eierstokken verwijderd) Van Calcium antagonisten is bekend dat het postmenopauzaal 250% meer kans op borstkanker geeft. Daar heb ik dus niet zo'n zin in... Hoe zit dat met ACE - remmers? Ik had IDC en ILC er+ en pr+ multifocaal Her2N -.
Mijn bloeddruk blijft onverminderd hoog dus er moet wat gaan gebeuren maar wat.... de combi ACE met Cox 2 (celebrex) is geloof ik ook niet heel gelukkig. De cardioloog had duidelijk geen verstand van borstkanker gerelateerde zaken dus... we gaan het zelf maar weer even goed uitzoeken wat hij natuurlijk prima vindt...
Heb jij artsen in je netwerk die hier verstand van hebben? zelf ideeën / tips?

Dees
Beheerder

Re: hogebloeddruk medicatie met er+ tumor

Bericht door Dees » di 07 feb 2017, 11:06

Hoi Silly, hiervoor moest ik een apotheker raadplegen, die zo vriendelijk was me antwoord te geven. Komt ie:
Betablokkers zijn geen eerste keus meer bij hypertensie, onder andere door de bijwerkingen zoals vermoeidheid. Als het al in gebruik is en het geeft verder geen problemen, of je hebt ze nodig om het hartritme te laten dalen kan het natuurlijk wel.
Het gebruik van Celebrex heeft net al alle ontstekingsremmers een bloeddrukverhogend effect, maar ik neem aan dat stoppen geen optie is.
Calciumantagonisten zoals amlodipine zijn in verschillende onderzoeken in verband gebracht met een verhoogd risico op (borst)kanker. Hoewel de resultaten wisselen qua risico is het toch vrij waarschijnlijk dat er een risico is, dus zo lang er andere opties zijn zou ik dat ook niet doen. Bovendien hebben ze nogal eens vervelende bijwerkingen zoals blozen en enkeloedeem.

Dan blijven de volgende mogelijkheden over:

Starten met een diureticum zoals hydrochloorthiazide of chloortalidon lijkt mij eerste keuze. Het effect wordt wel wat gedrukt door de Celebrex, maar wellicht is het voldoende.
Tweede keuze is een ACE remmer, zoals lisinopril. Ook effectief, maar zoals de vragensteller terecht opmerkt is het wel even opletten in het begin bij de combi met Celebrex. Bij de start van een ACE remmer samen met een NSAID bestaat er een klein risico op acute verslechtering van de nierfunctie.Dit treedt eigenlijk alleen op bij een stenose in de nierarterie , dat is wel zeldzaam.

Voor beide middelen geldt dat vooraf de nierfunctie bekend moet zijn, en ook de Na/K waarden en deze moeten ook na de start worden gecontroleerd.

Van beide geneesmiddelgroepen is voldoende bekend dat er geen associatie is met een verhoogd borstkankerrisico.

ACE remmers en diuretica kunnen ook worden gecombineerd en versterken dan elkaars effect. In dat geval geldt dat 1+1=3.

Het moet goed mogelijk zijn de bloeddruk hiermee voldoende naar beneden te krijgen. Lukt dat ook niet dan is het voer voor de internist omdat er mogelijk sprake is van een bijzondere oorzaak.
Kun je hiermee vooruit?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Silly

Re: hogebloeddruk medicatie met er+ tumor

Bericht door Silly » di 07 feb 2017, 19:16

Dag Dees, heel erg bedankt voor dit nuttige antwoord. Ik kan er zeker wat mee. Succes met je site, je bent heel veel vrouwen behulpzaam, super!

Gesloten

Terug naar “Februari 2017”