stoppen met Arimidex na 8 jaar

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

123marie

stoppen met Arimidex na 8 jaar

Bericht door 123marie » ma 06 feb 2017, 10:59

Ik heb borstkanker gehad en slik nu al 8 jaar Arimidex. Omdat ik een gr III tumor had werd mij 3 jaar geleden (na 5 jaar) geadviseerd om door te gaan. Er was geen onderzoek gedaan dat overeenkwam met mijn adjuvant anti-hormoontherapie. Ik ben namelijk meteen met Arimidex begonnen en niet na 2 jaar Tamoxifen overgestapt op Arimidex. Alle patiënten die aan die onderzoeken meededen zijn volgens mijn oncoloog gestopt met hun behandeling, dus is het wetenschappelijk nu helemaal niet meer onderbouwd of ik moet doorgaan of beter kan stoppen. Eigenlijk raadde mijn oncoloog me aan om vorig jaar al te stoppen. Ook omdat het effect vooral in de eerste jaren groot is. Ik hoor dat er ook vrouwen zijn die wordt aangeraden 10 jaar te slikken.
Wat is wijsheid? Wie kan mij helpen?

Dees
Beheerder

Re: stoppen met Arimidex na 8 jaar

Bericht door Dees » ma 06 feb 2017, 14:55

Hoi 123marie, lastig he? Er is dus geen wijsheid. Er is geen bewijs dat langer slikken zinnig is en ook geen bewijs dat dat dom is. De kans dat het je leven gaat redden wordt met de tijd steeds kleiner, maar hormoonreceptor positieve borstkanker kán, in zeldzame gevallen, ook na heel veel jaren nog uitzaaiingen. Dat gebeurt natuurlijk bij de meeste vrouwen helemaal niet, maar áls je dat wel overkomt, had je wellicht gewild dat je langer hormoontherapie had geslikt.

Tja..... Ben je er al aan toe om te stoppen?

Anders moet je toch samen met je oncoloog de voordelen en nadelen op een rij zetten en samen een beslissing nemen. Ellendig he? Kon je maar in de toekomst kijken....

Take care
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

marie

Bericht door marie » ma 06 feb 2017, 15:15

Beste Dees,
Bedankt voor je reactie. Ja, ik ga het ook met mijn oncoloog bespreken.
Zelf heb ik bedacht dat ik graag een botscan zou willen, voordat ik stop met de Arimidex. Dat zou mij wat meer zekerheid geven om te kunnen stoppen. Ik zou niet graag 6 maanden na het stoppen van de Arimidex geconfronteerd willen worden met een uitzaaiing, die er stiekem al zat, maar al die jaren door de Arimidex werd onderdrukt.
Jij ook succes met alle moeilijke vragen die je ontvangt. Heel fijn dat je die vragen allemaal beantwoord!
TNX
M

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » ma 06 feb 2017, 17:44

Hoi Marie, ik snap je. Ik vraag me wel af of je daar verstandig aan doet. Misschien heb je hier nog iets aan? Dat is de kernvraag he? Leef je langer als die uitzaaiingen dan nu ontdekt worden ipv wanneer je klachten krijgt?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Februari 2017”