Vitamine B12

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Bruintjej

Vitamine B12

Bericht door Bruintjej » ma 06 feb 2017, 10:49

Goeden morgen,

Ik heb een vraag omtrent de nare bijwerkingen van Anastrozol heeft het zin dat je vitamine B12 gaat gebruiken om de bijwerkingen te verminderen?(ik ben 59 jaar) Nu heb ik ook begrepen dat vitamine B geen gunstige weking heeft op neuropathie, wat ik na de chemo heb overgehouden. Verder ben en blijf ik als maar extreem moe en soms behoorlijk depresief maak me ongerust of die vermoeidheid ooit nog beter wordt ik gebruik nu een half jaar Anastrozol daarvoor had ik de chemo en een borst amputatie rechts in januari 2016 misschien ben ik wat ongeduldig hoor en daar komt bij dat ik voor ik BK al chronische vermoeidheid had en fybromialgie dus ik weet af en toe niet waar de klachten nu vandaan komen een ding weet ik wel, het is er door de hormoontherapie niet beter op geworden

Dees
Beheerder

Re: Vitamine B12

Bericht door Dees » ma 06 feb 2017, 18:40

Beste Bruintjeh,
He wat vervelend. Alle klachten die je noemt kunnen met vanalles te maken hebben. Je moet dus echt op een rij gaan zetten waar je het meeste last van hebt en wat je er eventueel aan kunt doen.

Vitamine B12 slikken als je geen tekort hebt, dat moet je niet doen. Je kunt het beste eens met je huisarts op een rijtje zetten welke klachten waarmee te maken hebben en wat je er eventueel aan kunt doen.

25% van de borstkankerpatiënten blijkt later last te hebben van een Post Traumatische stressstoornis.

Misschien herken je hier iets in. Er staan ook tips en je kunt er ook professionele hulp voor krijgen: http://www.borstkankervragen.nl/viewtop ... tss#p11579

Misschien is deze online cursus Minder moe bij kanker iets voor je. Er bestaat ook een cursus in het Radboud waar je wellicht iets aan hebt.

Misschien toch ook eens kijken hoe het zit met de werking van je schildklier.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Bruintjej

Bericht door Bruintjej » do 09 feb 2017, 07:44

Dank je wel voor je antwoord Dees,
IIk heb vanmorgen een afspraak met de HA.
En wat dat artikel over PTSS betreft ik heb het gelezen.
Ik heb in het verleden na een autoongeluk al EMDR
gehad en dacht zelf nu ook al dat er iets dergelijks aan de hand zou kunnen zijn, neem het zeker mee in het gesprek bij de HA
Je hoort het nog van mij.
Groetjes Bruintjej

Bruintjej

Bericht door Bruintjej » wo 15 feb 2017, 11:53

Hallo Desiree,
Ik ben nu een week gestopt met de Annastrasol iom oncologische verpleegkundige maar het is onvoorstelbaar wat een verschil, nauwelijks nog pijn in me botten, geen opvliegers, niet depresief, nog wel gauw moe. Maar nu is mij vraag als ik dus op Anastrozol zo heftig reageer welk ander antihormoontablet zou ik dan kunnen slikken? is daar bij jullie iets over bekend of er een is waar men niet depresief van wordt ?
Groetjes Bruintjej

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 15 feb 2017, 15:40

Hoi Bruintjej, wat fijn voor je dat je in elk geval weet waar het vandaan komt. De ellende is dat andere vormen van hormoontherapie dezelfde bijwerkingen kunnen geven, maar ook andere en soms verdraag je het ene beter dan het andere.

Het is ook zo dat soms dat pilletje een 'placebo-effect' heeft, dus alle klachten lijken daar vandaan te komen en stoppen lijkt dé oplossing te zijn, terwijl dat eigenlijk niet zo is.

Best lastig want hormoontherapie is toch ook belangrijk voor een aantal borstkankerpatiënten.

Ik zou in elk geval de andere aromataseremmers (letrozol en exemestane) en tamoxifen wel uitproberen. Helemaal stoppen zou ik nog even uitstellen.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Bruintjej

Bericht door Bruintjej » ma 20 feb 2017, 11:51

Dank je wel voor je antwoord Dees ik was ook nog niet van plan om het nu al op te geven, dus we wachten maar af of ik een andere beter kan verdragen. Groetjes Bruintjej

Gesloten

Terug naar “Februari 2017”