Aanpassen richtlijn

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Sask

Re: Aanpassen richtlijn

Bericht door Sask » zo 12 feb 2017, 21:33

En dus 3 jaar tamoxifen en 2 jaar letrozol.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » ma 13 feb 2017, 10:38

Sask, ik aarzel hoor. Als je het vol kunt houden, zou ik dat zeker proberen.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Sask

Bericht door Sask » ma 13 feb 2017, 12:02

Als het veel toevoegt ga ik dat zeker volhouden. Maar wat is dan de stip aande horizon? 7 jaar? 10 jaar?
Het vreemde is dat een lotgenootje met stadium 3a na 5 jaar op moest houden van de oncoloog terwijl zij graag langer had doorgeslikt. Ligt die beslissing dan niet bij de patiënt?

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » ma 13 feb 2017, 12:12

Hoi Sask, ik vind dat de mening van de patiënt er altijd toe doet. Ik vind ook wel dat een arts moet weigeren als het een patiënt onterecht schaadt, maar in het geval dat je beschrijft, is het niet zo duidelijk en doet haar mening er enorm toe. Hormoongevoelige borstkankers zijn rotzakken. Die kunnen ook na 10 of 15 jaar nog uitzaaien. Stadium 3a is al helemaal een reden om door te gaan. Ik zou, als ik haar was, absoluut naar een andere oncoloog gaan. Er is gewoon geen wetenschap om je keuze te onderbouwen. We weten dat 7 of 10 jaar hormoontherapie zorgt voor minder uitzaaiingen, maar slechts bij een beperkte groep. Hoe slechter je prognose, hoe groter de kans dat je baat hebt bij langer slikken. Blijft staan dat de kans ook groot is dat je dat voor niks doet. Daarom zou ik zeggen: Als je er niet teveel last van hebt, probeer het als je prognose niet denderend was.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Sask

Bericht door Sask » ma 13 feb 2017, 13:45

Ja dank je wel Dees.

Gesloten

Terug naar “Februari 2017”