Aanpassen richtlijn

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Sask

Aanpassen richtlijn

Bericht door Sask » vr 03 feb 2017, 13:44

Hoi Dees,

Binnenkort heb ik er 5 jaar antihormonale therapie opzitten. Ik wil geen dag langer slikken dan nodig; sleep me echt naar het eind. Mijn nursepractitioner vroeg me niet te stoppen voordat ik weer op controle ben geweest (3 maanden nadat ik eigenlijk mag stoppen). Dit omdat er in februari een congres is waar mogelijk nieuwe richtlijnen uitkomen? Weet jij daar iets van? Worden er grote veranderingen verwacht in de richtlijn?

JJ67

Re: Aanpassen richtlijn

Bericht door JJ67 » vr 03 feb 2017, 20:28

Ik ben ook benieuwd. Mijn moeder is over enkeke maanden ook klaar met 5 jaar hormoontherapie. In maart moet zij ook weer voor een mammografie en uitslag bij nurse practioner. Tegen mijn moeder is vorig jaar gezegd dat de richtlijnen wellicht worden aangepast, maar dat zij zeer waarschijnlijk niet langer dan 5 jaar hoeft.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » za 04 feb 2017, 08:25

Hoi JJ67 en Sask, de Nederlandse richtlijn zit in de fase van aanpassen. Daar komt geen advies uit dat iedereen lang dan vijf jaar antihormonale therapie zou moeten slikken. Er is in februari ook geen congres waar iets nieuws gepresenteerd wordt. Langer door gaan met antihormonale therapie heeft meerwaarde, maar voor de meeste vrouwen niet. Je weet nooit waar je bij hoort, maar het beste kun je samen met je oncoloog een inschatting maken van je risico en op basis daarvan besluiten te stoppen of door te gaan. Dat is echt maatwerk. De voordelen moeten groter zijn dan de nadelen.

Ik plaatste in 2014 de nieuwe richtlijnen van de ASCO al. Het wordt aan iedere vrouw aangeboden, maar of het meerwaarde heeft, is echt heel persoonlijk.

Kunnen jullie hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Sask

Bericht door Sask » do 09 feb 2017, 13:34

Dank je Dees. Zijn er ook cijfers van overlevingswinst bij bijvoorbeeld 7 jaar slikken ten opzichte van 5 jaar in bepaalde situaties? Probeer er voor mezelf een beeld van te krijgen.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » vr 10 feb 2017, 08:35

Hoi Sask, je vraag is heel valide, maar ik kan er geen antwoord op geven. Dat heeft technische redenen. Om overlevingswinst aan te tonen, moeten er hele grote studies gedaan worden en die moeten heel lang lopen. Vrouwen moeten namelijk 7 of 10 jaar hormoontherapie slikken en dan moeten een paar van die vrouwen ook nog uitzaaiingen krijgen en daaraan overlijden. Dat er verschil is tussen de twee groepen, langer hormoontherapie en 5 jaar, moet dan significant zijn. Dat wil zeggen dat de kans heel klein wordt dat het eventueel gevonden verschil gebaseerd is op toeval. Voor zover ik weet is overlevingswinst nooit aangetoond, wel dat mensen later uitzaaiingen kregen. Bij premenopauale vrouwen is zo'n studie al helemaal lastig, omdat ze met veel minder zijn.
Mirroring the ATLAS data, at 15 years after diagnosis the aTTom trial demonstrated a similar absolute reduction in breast cancer recurrence of approximately 4% (28% for 10 years of tamoxifen vs 32% for 5 years of tamoxifen; relative risk, 0.85; 95% CI, 0.76-0.95; P=.003) with a modest reduction in breast cancer mortality and no difference in overall mortality. However, combined analyses of both trials showed that after year 10, extended tamoxifen significantly reduced breast cancer mortality (relative risk, 0.75; 95% CI, 0.65-0.86; P=.002) and overall survival (relative risk, 0.84; 95% CI, 0.77-0.93; P=.005).26 A recent meta-analysis combining these data along with prior extended tamoxifen trials have confirmed these findings.
Bron: Hematology and Oncology

Het gaat echt maar om procenten. Als je een echte hoog risico patiënt bent, zou je dat wel kunnen overwegen. Anders vraag ik het me serieus af.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Sask

Bericht door Sask » vr 10 feb 2017, 18:21

Dank Dees. Het is duidelijk. Ik weet alleen niet wanneer je een hoog risico patiënt bent?

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » vr 10 feb 2017, 21:08

Daar is niet precies een definitie van te geven, maar jong, grote tumor, veel positieve okselklieren, aangedane klieren bij het borstbeen etc etc..... dat soort dingen...
Groeten, Dees

Sask

Bericht door Sask » zo 12 feb 2017, 18:18

Ondanks mijn grote tumor, T3N0M0, en diagnose op 50 jarige leeftijd denk ik dan niet dat ik in de hoog risico groep val en dus baat heb bij langere periode hormoontherapie.
Deel jij mijn mening?

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » zo 12 feb 2017, 18:27

Sask schreef:Ondanks mijn grote tumor, T3N0M0, en diagnose op 50 jarige leeftijd denk ik dan niet dat ik in de hoog risico groep val en dus baat heb bij langere periode hormoontherapie.
Deel jij mijn mening?
Hmmmm T3 is niet heel gunstig. Kun je meer vertellen? Wat was de graad? Was huid betrokken? Her2Neu-positief? Welke percentages oestrogeenpositief en progesteronpositief? Andere kenmerken? En welke therapie heb je gehad?
Groeten, Dees

Sask

Bericht door Sask » zo 12 feb 2017, 21:31

Hoi Dees

graad 2 geen angioinvasie ductaal invasief, hormoongevoelig her 2 negatief. Percentages onbekend. Neo adjuvant TAC, amputatie, OKD en bestraling.

Gesloten

Terug naar “Februari 2017”