Vergoeding lipofilling

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Coiffy

Vergoeding lipofilling

Bericht door Coiffy » vr 03 feb 2017, 10:51

Goedemorgen Desiree,

Graag wil ik iets aan je voorleggen, omdat ik weet dat je je sterk maakt voor zaken rondom borstkanker en ook zeker de verzekeringen.

Afgelopen jaar ben ik in België geopereerd, een dubbele borstamputatie met directe reconstructie.
Inmiddels ben ik voldoende hersteld en zit de vervolg operatie er aan te komen, namelijk eerst lipofilling met tepelreconstructie en als laatste nog de tepeltatoeage.

Nu heb ik eind vorig jaar contact gehad met CZ en ondanks de verandering in de wet sinds december, lijkt de kans op vergoeding van de lipofilling erg klein.
Ze geven mondeling namelijk duidelijk aan dat ze het in principe niet standaard vergoeden, behalve als het verminkend is. En het is pas verminkend als het niet meer met kleding is te verhullen. Als ze het vergoeden, dan doen ze dat uit coulance.
Mijn operatie is gelukkig met erg goed resultaat, dus ben ik bang dat ik naar de vergoeding kan fluiten., terwijl de kosten toch snel rond de 5 a 6 duizend euro zullen liggen (offerte volgt nog van de arts).

Overigens zijn ze ook nog van mening dat lipofilling niet blijvend is en louter cosmetisch.
Ik hoef jou waarschijnlijk niet uit te leggen dat het voor mij alles behalve louter uit cosmetisch oogpunt is...

Mijn vraag aan jou is eigenlijk of ik zelf nog dingen kan doen of regelen, of wegen kan bewandelen om de kans op vergoeding bij de zorgverzekering te vergroten?

Alvast heel erg bedankt voor je hulp.

Dees
Beheerder

Re: Vergoeding lipofilling

Bericht door Dees » za 04 feb 2017, 08:35

Hoi Coiffy,
Lipofilling wordt sinds 14 december 2016 vergoed vanuit de basisverzekering. Hiervoor gelden wel bepaalde voorwaarden.

Je komt in aanmerking voor vergoeding wanneer sprake is van de correctie van:
* Een volumedefect van de borst dat een minimale diameter van twee centimeter heeft en dat ligt in het decolleté
* Een volumedefect van de borst dat resulteert in asymmetrie van twee cupmaten
* meer (mogelijke) Complicaties of ernstige pijnklachten als gevolg van een tekort aan subcutane weefselbedekking na plaatsing van een prothese
Bron: Borstkankervereniging Nederland

De opmerking dat het met kleding niet te verhullen moet zijn, klopt dus echt niet met de voorwaarden.

Er zijn momenteel wel problemen met de vergoeding omdat de declaratiecode nog niet geregeld schijnt te zijn. Hier staan tips van de Borstkankervereniging waar je dat kunt melden en wat je moet doen.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Februari 2017”