Tamoxifen

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Sandra64benik

Tamoxifen

Bericht door Sandra64benik » do 02 feb 2017, 21:39

Hoi Dees,

Inmiddels slik ik ruim 2 jaar tamoxifen (na chemo, dubbele amputatie en bestraling). Heb last van bijwerkingen (stram, vermoeid, gewichtstoename). Nu las ik op meerdere plekken dat te onderzoeken is of de tamoxifen 'z'n werk doet' 'nog effectief is' (oa op borstkanker.nl en de site van het Catharinaziekenhuis). Is dat inderdaad te meten? En hoe dan?
Ik heb pas over ruim twee maanden weer een afspraak met m'n oncologe en ben toch wel benieuwd.
En weet jij of het zin heeft om bij tamoxifen je botdichtheid te controleren? Ik ben 52 jaar, sinds de chemo geen seconde meer ongesteld geweest, dus postmenopausaal.

Alvast bedankt voor je reactie!

Groet, Sandra

sandra64benik

Re: Tamoxifen

Bericht door sandra64benik » vr 03 feb 2017, 10:49

Hoi Dees,

Nog even een aanvulling, dit stukje op borstkanker.nl triggerde mij: Een anti-hormonale behandeling heeft tijd nodig om in te werken. Daarom kan een arts pas na een periode van enkele weken tot maanden vaststellen of de behandeling aanslaat.

Dit is de link: https://borstkanker.nl/nl/welke-hormoonbehandeling

Groet, Sandra

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » za 04 feb 2017, 10:22

Hoi Sandra, ik heb het aangekaart bij de Borstkankervereniging. Ik weet echt niet waar ze op doelen. Het is te controleren of je met Zoladex/Lucrin in de overgang zit. Dat kun je in het bloed zien aan de hormonen. In het AvL kijken ze of tamoxifen voldoende omgezet wordt in endoxifen, dat is de werkzame stof. Dat doen ze in de rest van Nederland niet. Het staat ook niet in de richtlijn. Daarmee kun je nog steeds niet zeggen dat tamoxifen 'zijn werk doet'. Het werk dat tamoxifen zou moeten doen is op kankercellen gaan zitten, zodat ze niet meer kunnen vermeerderen en een stille dood sterven. Dat is absoluut niet te controleren.

Voor vrouwen die postmenopausaal zijn en tamoxifen slikken, is er géén advies om een botdichtheidsmeting te laten doen. Zo staat het in de richtlijn:
Alle patiënten met mammacarcinoom die adjuvante systemische behandeling ondergaan wordt geadviseerd:
* voldoende lichaamsbeweging, met name lopen en vooral voorkomen van immobiliteit, én
* voldoende inname van calcium (1.000 - 1.200 mg dd.),dat wil zeggen naast basisvoeding vier eenheden zuivel of plakken kaas, dan wel suppletie met calciumtabletten.

De Gezondheidsraad adviseert voor vrouwen > 50 jaar met een lichte huidskleur die voldoende buiten komen extra vitamine D (vitamine D2 = ergocalciferol of D3 = colecalciferol) gebruik van 10 microgram dd. = 400 IE. Voor vrouwen > 50 jaar met een donkere huidskleur of met lichaamsbedekkende kleding is dit 20 microgram dd. = 800 IE. Hiermede wordt de huidige streefwaarde voor de vitamine D spiegel in bloed (25 OH vitamine D spiegel = calcidiolspiegel) van 50 - 75 nMol/L bereikt.

Botdichtheidmeting (BMD) door middel van een DEXA-scan wordt aanbevolen bij:
niet-traumatische (wervel-)fracturen
* postmenopauzale vrouwen die behandeld worden met aromataseremmers,
* vrouwen na een premature menopauze < 45 jaar.
* vrouwen die tamoxifen gebruiken gedurende de premenopauze

Bij (combinaties van) andere risicofactoren zoals genoemd in tabel 1
Tijdstip van meting van BMD
* Bij postmenopauzale vrouwen in de beginfase van de behandeling met aromataseremmers
* Bij premenopauzale vrouwen rond een jaar na de ovariële uitval cq behandeling met alleen tamoxifen
Bron: Richtlijn Mammacarcinoom

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Sandra64benik

Bericht door Sandra64benik » za 04 feb 2017, 12:58

Hoi Dees,

Dank voor je uitgebreide reactie. Ik was al enigszins verbaasd, maar ja, als het op de site van de Borstkankervereniging staat, ga je toch twijfelen. Ik slik dan maar braaf door :) inderdaad met 800 IE vitamine D erbij.

Groet, Sandra

Gesloten

Terug naar “Februari 2017”