Tumor graad 1

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Tumor graad 1

Berichtdoor Jip » zo 15 jan 2017, 12:08

Hallo
Ik ben 2,5 week geleden borstbesparend geopereerd .
Dat is goed gegaan .
Uitslag is 11 mm graad 1 hormoongevoelig ,
En enkele geïsoleerde cellen in de poortwachter gevonden .
Behandel plan 21 x bestralen .
Over het algemeen een goede prognose , maar blijf angstig .
Ga deze week wel mijn Mireno spiraal verwijderen .
Twijfel of ik een gen test wil laten doen ,
Mijn oma op 60 jarige leeftijd , en moeder op 63 jarige leeftijd .
Wat vinden jullie ?
Gr. Jip
Jip

Re: Tumor graad 1

Berichtdoor Dees » zo 15 jan 2017, 15:04

Hoi Jip, spannend he? Wat komt er veel op je af. 11 mm graad 1 hormoongevoelig, dat is allemaal positief, voor zover je dat zo kunt zeggen. Mirena verwijderen is zéker erg belangrijk. Gaan ze nog een Mammaprint doen op het tumorweefsel?

Hoe oud ben je? Gezien je spiraaltje ga ik er vanuit dat je jonger bent dan 50. Dan kom je volgens dit lijstje in aanmerking voor erfelijkheidsonderzoek.

Afbeelding

Is borstamputatie zonder bestraling ook met je besproken? Dat kan ook een optie zijn en een amputatie gecombineerd met een reconstructie ook. Ik hoop dat je zelf een stem hebt gehad in de operatie die je hebt gehad.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Gast » zo 15 jan 2017, 22:04

Hoi dees
Dank je voor het snel reageren .
Nee er is bij mij duidelijk borst besparend geadviseerd .
En een mamaprint was niet aan de orde omdat Er geen chemo
Was geadviseerd . Dus echt niet nodig
En voor de gen bepaling hebben ze me verteld dat ik goed moet
Na denken of ik het wel wil weten .
De kans zou heel klein zijn .
Stel dat ik wel gen drager ben , zouden ze me borsten amputeren ,
? Kunnen ze dan gelijk een borsten kunnen reconstrueren .?
Gr Jitske
Gast

Berichtdoor Gast » zo 15 jan 2017, 22:06

Ps ik ben 45 jaar
Gast

Berichtdoor Dees » ma 16 jan 2017, 12:07

Tussen de regels:
Gast schreef:Nee er is bij mij duidelijk borst besparend geadviseerd.

Ik begrijp daar helemaal niks van. Er zitten aan borstsparende operatie plus bestraling voor- en nadelen en aan een borstamputatie (eventueel met een reconstructie) zitten voor- en nadelen. Ik kan werkelijk niet begrijpen waarom artsen je als patiënt een bepaalde richting uitsturen. Het is hun taak om je informatie te geven en met jou na te denken welke behandeling het beste bij je past. Maar goed, gedane zaken nemen geen keer.

Gast schreef:En een mamaprint was niet aan de orde omdat Er geen chemo Was geadviseerd . Dus echt niet nodig

Het zou kunnen dat er uit de Mammaprint tóch hoog risico komt en dan zouden ze alsnog wel chemotherapie kunnen adviseren. Je zou het best kunnen vragen. Ze vinden het waarschijnlijk te duur, maar het kan je wel extra informatie geven, waar je iets mee kunt.

Gast schreef:En voor de gen bepaling hebben ze me verteld dat ik goed moet Na denken of ik het wel wil weten. De kans zou heel klein zijn.

Mijn mond valt open van verbazing. We hebben in Nederland een richtlijn. Die is niet zomaar opgesteld maar gebaseerd op wetenschap. In die richtlijn staat heel duidelijk dat jij ervoor in aanmerking komt, want je hebt een eerstegraads en tweedegraads familielid dat borstkanker kreeg en was zelf onder de 50. Dat die kans klein zou zijn, is nergens op gebaseerd. In de richtlijn gaan ze juist uit van de groepen met het grootste risico. Stel nou dat er een BRCA1- of BRCA2-afwijking gevonden wordt, dan betekent dat voor jou dat je een verhoogd risico hebt om nog een keer borstkanker te krijgen en bovendien een risico om eierstokkanker te krijgen. Dat risico op nog een keer borstkanker en dat risico op eierstokkanker kun je verminderen door preventief je gezonde borstweefsel weg te laten halen en je eierstokken weg te laten halen. Daarbij is het belangrijk voor álle vrouwen in je familie, je zussen, je nichten, je dochters, want door de wetenschap dat er een BRCA-afwijking in de familie zit, kunnen zij borstkanker voorkomen of vroegtijdig opsporen en eierstokkanker voorkomen. Ik kan werkelijk geen enkele reden bedenken waarom je het niet zou willen weten. Het is een kans om meer ellende te voorkomen.

Gast schreef:Stel dat ik wel gen drager ben , zouden ze me borsten amputeren , kunnen ze dan gelijk een borsten kunnen reconstrueren .? Gr Jitske

Ja dat kan zeker. Als je nu bestraald wordt en er later achterkomt dat je gendraagster bent en je je borsten wilt laten verwijderen, bemoeilijkt dat de reconstructie. Kortom, het is belangrijk om met spoed uit te zoeken of je een BRCA-genafwijking zou kunnen hebben. Dat moet binnen twee weken kunnen. Als de artsen zeggen van niet, mail dan svp naar info@oncogen.nl

Je kunt er nu ook voor kiezen om alsnog een amputatie met directe reconstructie te krijgen. Zo te zien is dat een manier om bestraling te ontlopen. Ik baal heel erg voor je dat ze je die informatie en die keuze niet gegeven hebben. Ik ben heel benieuwd in welk ziekenhuis dat is geweest.

Kun je hier iets mee? Kan ik iets voor je doen?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Gast » ma 16 jan 2017, 17:58

Ik heb besloten om de gen test te laten doen .
Wordt met spoed aangevraagd .
Gast

Berichtdoor Dees » wo 18 jan 2017, 09:14

Gelukkig !!
Groeten, Dees
Dees
Beheerder

Keer terug naar Januari 2017