Beste lezers en Dees,
Pas geleden ook een vraag gesteld, maar helaas de antwoorden pas te laat gezien, ik dacht dat je hier een melding van zou krijgen of zoiets. Excuses dat ik dus niet meer bedankt heb voor de reacties....bij deze alsnog.
Ik stel me opnieuw even voor. Ik ben een vrouw van 38 met 2 lieve kindjes van 4 en 7 jaar.
Ik heb half november te horen gekregen dat ik borstkanker heb. Een grote tumor in de linkerborst, oestrogeen gevoelig, herneu2 negatief. 2 à 5 aangedane oklselklieren zichtbaar op een per scan. En een kleine aangedane klier bij het borstbeen helaas (maakt altijd stadium 3 voor de klieren)
Ik kom telkens voor weer andere dilemma 's te staan, zoals nu de volgende 2 waarvan ik hoop van jullie wat bruikbare tips, adviezen of ervaringen mee te krijgen.
1. Ik heb op dit moment mijn 3e A-C kuur achter de rug, waarna nog 12x Taxol volgt, waarna amputatie van de linkerborst, waarna bestraling en hormoontherapie.
Ik vind het moeilijk een keus te maken in waar ik mij zal laten opereren.
Ik heb momenteel chemotherapie in mijn woonplaats, Breda, omdat dit het meest praktisch is voor mij. Het behandelplan is gemaakt door het Monro waar ik een second opinion heb gehad. Ook heb ik een gesprek gehad in het AVL, omdat zij daar als enige de mogelijkheid bieden tot een directe reconstructie ook al moet je nog bestraald worden.
De voordelen van een directe reconstructie zijn dat je waarschijnlijk na een jaar niet nog een keer geopereerd hoeft wanneer het 'mooi' blijft, dat de operatie huidbesparend kan en zonder tissue expander. Er zitten wat betreft effect van de operatie en bestraling geen grotere risico s aan aldus de chirurgen. De nadelen zijn dat je een iets vergrote kans hebt op wondinfectie na de operatie en dat de prothese harde kan worden na de bestraling, huisverkapseling.
Ook laat ik me beïnvloeden door hoe de ziekenhuizen, chirurgen overkomen. De chirurg van het Monro schatte ik in als erg precies en zorgvuldig ( wel wat gespannen ogend met momenten), de chirurg in Breda staat goed bekend onder andere chirurgen en is een ervaren borstchirurg. Het AVL komt over en staat bekend om vooruitstrevender werken wat mogelijk ook wat meer risico met zich meeneemt.
2 het 2e dilemma.
De uitslag van de PET werd door het Monro en het AVL anders geïnterpreteerd.
Het Monro zag 5 aangedane klieren in de oksel, het AVL 2. Breda is naar mijn mening meegegaan in de beoordeling van het Monro, die er als eerst lag. Het AVL heeft hierom voorgesteld een klopje te plaaatsen om te kijken naar de mogelijkheid tot okselklier besparend opereren.
De chirurg in Breda gaf echter aan dat wanneer ze alleen uit zouden gaan van die 2 klieren, wanneer het daar weg is alleen die 2 weghalen de kans op terugkeer in de oksel 1 op 6 zou zijn..
Wanneer ze dit in combinatie met de schildwachterklier procedure zouden doen zou dit de kans op terugkeer wel veel kleiner maken, dit zou ik dan voor kunnen stellen aan het AVL.
Ik vind het echter vreemd dat de PET anders beoordeeld is en durf daarom niet zo te vertrouwen op okselklier besparend operatie. Mijn risico s zijn al hoop en ik wil ze niet nog keer verhogen.....
Ik hoor heel graag wat terug!
Warme groet Yvonne