Diagnose

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Diagnose

Berichtdoor Catrina » wo 11 jan 2017, 08:44

Goedemorgen,
Op 29 december kreeg ik de uitslag van het bevolkingsonderzoek via de huisarts: birads 4.
Morgen krijg ik de uitslag van de biopsie die afgelopen maandag is gedaan. Volgens de chirurg die ik vorige week sprak tijdens het onderzoek op de mammapoli was het cluster microkalk een voorstadium van borstkanker óf onschuldig. Dat zou de biopsie moeten uitwijzen.
Vind het erg spannend allemaal. Nu zag ik in mijn online dossier bij 'huidige gezondheidsproblemen': 'carcinoom in situ'. Geen vraagteken, niet 'vermoedelijk'. Is dit gebruikelijk nog voor een biopsie?
Wat denken jullie, kan ik nog uitgaan van goed nieuws of moet ik me voor morgen (nog meer) voorbereiden op de uitslag DCIS.
Een beetje vage vraag misschien, maar het wachten op 'zekerheid' is erg naar, zoals iedereen hier al heeft ondervonden. Dank je wel alvast.
Catrina

Re: Diagnose

Berichtdoor Dees » do 12 jan 2017, 12:35

Hoi Catrina, he wat spannend zeg. Excuus dat ik nu pas reageer. Ik had/heb de griep. Weet je inmiddels al meer?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Catrina » do 12 jan 2017, 13:30

Hallo Dees,
Ben je weer wat opgeknapt van de griep?
Fijn dat je reageert.

Ik had vanmorgen een 'vreemd' uitslaggesprek. Althans, voor mij voelt het vreemd.
De punctie wees uit dat het mastopathie is, volgens de chirurg. Maar er had verder niemand naar gekeken anders dan een radioloog omdat de uitslag net binnen was en ze wekelijks een overleg hebben. Dat overleg is pas komende woensdag.
Ik was in de veronderstelling dat mastopathie iets te maken had met klierweefsel. Ik voel niks, heb geen pijn en de echo en mammografie liet een cluster microkalk zien. Op mijn vraag daarover was het antwoord: "Nee dat is ook kalk."
Verder de opmerking dat de radioloog ook nog kan roepen in het overleg dat hij er naast heeft gezeten en binnen 4 minuten werd ik naar de afsprakenbalie gedirigeerd. Volgende week donderdag terugkomen.
Kan dat? Kalk wat mastopathie blijkt te zijn?
Aangezien ik ook leveradenomen heb (alleen via mri en echo vastgesteld, geen punctie) en zo snel niets anders kan vinden over mastopathie dan dat het vaak pijn doet en er knobbels voelbaar zijn, wat bij mij dus niet aan de orde is, ben ik niet heel erg gerustgesteld. Aan de andere kant wil ik ook niet paniek zaaien als het onnodig is.
Wat is jouw visie?
Hartelijke groet,
Catrina.
Laatst bijgewerkt door Catrina op do 12 jan 2017, 20:58, in totaal 3 keer bewerkt.
Catrina

Berichtdoor Catrina » do 12 jan 2017, 13:39

Ps. de arts had het ook over een punctie, terwijl ik een stereotactische biopsie heb gehad.
Catrina

Berichtdoor Dees » za 14 jan 2017, 11:27

Hoi Catrina, ik ben nog steeds niet echt opgeknapt. Om gek van te worden.

Over het nut van borstkankerscreening is veel te doen. Er is een wereldwijde controverse. Dit artikel is een aardige introductie in de problematiek. Borstkankerscreening kent voor- en nadelen. Met name de diagnostiek van DCIS (wat géén kanker is), is explosief gestegen. Wat jij beschrijft is één van de nadelen. Er wordt iets gezien. Ze weten niet precies wat het is en of je er iets mee moet.

Zolang je niks voelt in je borst, zou ik het gewoon zo laten en over een maand of drie een nieuwe mammo/echo laten maken. Voel je iets, verandert er iets, dan moet je uiteraard aan de bel trekken en eerder teruggaan.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Catrina » zo 15 jan 2017, 19:48

Hallo Dees,
Hier kan ik zeker wat mee. Dank je wel!
Ik wacht het gesprek aanstaande donderdag even af. En zal, als ze dat zelf niet voorstellen, vragen om een echo over drie maanden. Ga proberen dat te combineren met de controles van mijn lever.

Fijn je ondanks griep reageerde en mee wilde denken.
Ik hoop dat je snel opknapt. Beterschap!

Hartelijke groet,
Catrina
Catrina

Keer terug naar Januari 2017