borstkanker

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

borstkanker

Berichtdoor charms » di 03 jan 2017, 13:27

Beste mensen,
Bij mijn nicht is enkele weken geleden borstkanker geconstateerd. Ze is vrij snel geopereerd: borstkankerbesparend. De tumor is verwijderd, maar een gedeelte is blijven zitten. Door de patholoog is nl. daarna geconstateerd dat er tentakels (microscopisch klein) zijn blijven zitten. Het advies van het ziekenhuis (AMC) is nog een borstbesparende operatie (volgende week). Daar maak ik mij zorgen over. Ik heb niet het idee dat ze volledig wordt geïnformeerd.
Mijn nicht is haar dochter en oma al verloren aan kanker. Oma had baarmoederhalskanker en dochter had op haar 17e botkanker. Met het oog hierop ben ik een voorstander van borstamputatie.
Mijn vragen zijn: hoe kan ik mijn nicht op de beste manier advies geven?
Waar zou ze het beste terecht kunnen voor een second opion?
Dank u wel alvast voor uw moeite.
Met vriendelijke groeten.
charms

Re: borstkanker

Berichtdoor Ann01 » wo 04 jan 2017, 14:40

Beste Charms,
Ik ben helaas nog maar kort getroffen door borstkanker. Ik zal ook niet je hele vraag kunnen beantwoorden. Maar wat mij nu triggert is dat je het hebt over tentakels.
Ik heb zelf de lobulaire vorm. 80/85. %van de borstkankers is ductaal (groeit vanuit de melkgangen) en 10/15 % is lobulair.

Gaat het om de vorm lobulair bij jouw nicht?
Deze vorm groeit sprieterig en daardoor is er meer kans op nog een operatie na borstbesparend. De grootte is ook vaak lastig te bepalen. Ik heb j.l. amputatie gehad en daardoor ook geen bestralingen. Voor mij was de keuze amputatie omdat ik de voordelen daarvan groter vond. Wel met directe reconstructie.
Als je in dit forum op lobulair zoekt, zal je meer vinden. Als het om deze vorm gaat is het heel interresant om dit na te lezen.
Ann01

Re: borstkanker

Berichtdoor Dees » wo 04 jan 2017, 20:23

Beste Charms, he wat ellendig zeg. Het komt regelmatig voor dat de snijranden bij borstkankeroperaties niet helemaal schoon zijn. Meestal wordt er dan een heroperatie gedaan.

Wat je nicht na borstkanker het meest bedreigt is het krijgen van uitzaaiingen op afstand. Als borstkanker uitzaait naar longen, lever, hersenen of botten, kun je nog wel behandeld worden maar vooralsnog niet meer beter worden. Het risico op uitzaaiingen op afstand staat los van borstsparend plus bestraling of een borstamputatie maar wordt verkleind door chemo en/of hormoontherapie.

Of er iets erfelijks aan de hand is, kan ze best bespreken met haar oncoloog. Botkanker en Baarmoederhalskanker zijn niet bekende kankers in verband met erfelijkheid. Baarmoederhalskanker wordt nagenoeg altijd veroorzaakt door infectie met het HPV-virus (waar tegenwoordig tegen inge├źnt kan worden).

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Keer terug naar Januari 2017