Do en don't bij chemo bij uitzaaiing.

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Do en don't bij chemo bij uitzaaiing.

Berichtdoor KiWi » ma 02 jan 2017, 23:04

Beste allemaal,

Volgende week start mijn moeder met de docetaxel en pertuzumab en trastuzumab kuur. Dit om de metastasen zo goed mogelijk stabiel te krijgen.
Mijn moeder heeft de laatste tijd conditioneel best moeten inleveren door lang wachten op diagnose, heel veel stress en heel veel pijn.
Ik kreeg van een vriendin de tip om niet ná, maar zo snel mogelijk tijdens de chemo,haar te laten starten bij een oncologische fysio in combi met fitness.
We gaan woensdag naar de verpleegkundige en ik zal dit bespreken met haar, maar het zou kunnen dat het beleid is, dit pas na de chemo te doen. Zelf lijkt me het mentaal en fysiek beter z.s.m. te starten.

Iemand ervaring? Alles tips omtrend de aankomende chemo, coldcap die ze gaat proberen enz. zijn van harte welkom.
Afgelopen zomer fietste mijn mam nog 60km met gemak (zonder electrische fiets). Nu met moeite vijf km.

Het betreft een uitzaaiing van een Her2+ in de ruggenwervels.
Ik hoop op reacties.
KiWi
KiWi

Re: Do en don't bij chemo bij uitzaaiing.

Berichtdoor Ann01 » di 03 jan 2017, 11:01

Hallo Kiwi,
Ik ga aanstaande vrijdag mijn eerste kuur krijgen. Ik vind het allemaal heel eng en ben bang om mijn conditie te verliezen. De oncoloog heeft mij een verwijzing gegeven voor oncologische revalidatie. Zowel psychisch als fysiek. Dit dus gelijktijdig met de chemokuur.
Het programma wordt op de persoon afgestemd. Het bewegen zal ook aangepast worden aan wat je op een bepaald moment aankan.
Ik denk dat je moeder dit met de oncoloog kan bespreken. En het schijnt wetenschappelijk bewezen te zijn, dat dit conditioneel goed helpt.
Het wordt ook vergoed door de basisverzekering. Maar je moet dan wel die verwijzing vragen.
Dus nog geen ervaring, maar het wordt dus zeker wel geadviseerd.
Sterkte
Ann01

Berichtdoor Elizabeth » di 03 jan 2017, 12:12

Dag 'Kiwi',

Na 'bevestiging' geen info van mij zichtbaar op de site... Zal je zien dat later 'opeens' de boel tóch verschijnt...
Nog maar een keer proberen..:
Als je bij 'zoeken' 'coldcap' intypt zie je allemaal 'ervaringsverhalen' van coldcapgebruikers. ( ik was een tevreden 'klant'...zeker bij docetaxel)
Wat conditie betreft: ik kreeg als advies om zoveel mogelijk tijdens de behandelingen te blijven bewegen, deed dat dus ook. Zeker ook metéén na de chemo indiening. ( dán wandelde ik echter niet alleen maar met iemand samen voor de zekerheid)
Veel drinken, veel bewegen...en natuurlijk altijd overleggen met de oncoloog of mammaverpleegkundige. Samen weet je altijd meer...

Ik wens jullie allen sterkte en vooral ook goede moed!!
Elizabeth
Elizabeth

Berichtdoor KiWi » wo 04 jan 2017, 07:59

Dank jullie wel! Meer ervaringen blijven welkom, maar hier heb ik al iets aan!
Reuze bedankt dames!
KiWi

Berichtdoor KiWi » wo 04 jan 2017, 20:07

@Ann01 Sterkte vrijdag. Ik denk aan je. Mijn moeder start dinsdag. Vandaag voorlichting gehad. Omdat mijn moeder zoveel pijn heeft zit ze nu al aan de morfine en slikt ze al antimisselijkheidsmedicijnen terwijl de chemo nog niet begonnen is. Wat een K**zooi. :evil:
KiWi

Berichtdoor Dees » wo 04 jan 2017, 20:27

Tijdens chemo al met conditietraining of oncologische revalidatie beginnen is wel nuttig. Dat is nu wel bewezen. Voor de rest gezond verstand gebruiken. Gezond eten, niet roken en zoveel mogelijk de dingen doen die je wilt doen in je leven......
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor KiWi » wo 04 jan 2017, 22:47

Ditis inderdaad vandaag bevestigd. Gewoon bij fysio in het dorp.
We gaan er maar voor!
KiWi

Keer terug naar Januari 2017