Bi-rads 3/4: wat betekent dat?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Bi-rads 3/4: wat betekent dat?

Berichtdoor Corrie » di 20 dec 2016, 21:39

Dag,
Al langere tijd (maanden)heb ik last van beide borsten. Ze zijn gevoelig, zwaar en gespannen. Beide tepels zijn ingetrokken, links meer dan rechts. Ze zijn nooit zo prominent geweest, maar zeker links trekt de tepel zich verder terug. Ook ik last van tepelvloed (geen bloed overigens). Dat laatste al een jaar of twee.

Vorige week is er een mammografie en een echografie gemaakt. Daar werd een bi-rads score 3 aan toegekend.

Deze week een punctie en lichamelijk onderzoek. Na dat onderzoek werd gezegd dat het verwijde melkgangen betreft met 'iets' er in, en dat het allemaal benigne zou zijn. Hoefde niet terug te komen voor gesprek, kon ook dezelfde middag nog telefonisch uitslag van punctie krijgen.

Punctie bleek echter meer vragen op te roepen en mocht dezelfde middag nog een biopsie.

De uitslag van de biopsie komt na de kerst. Bi-rads score is nu 3/4. (Dacht dat ze maar 1 cijfer mochten geven?)

Wat ze hebben 'gevonden' in de cellen van de punctie is cysteuze papillaire proliferatie.

Dat zegt me als leek niet zo veel. Goed bedoelde opmerkingen als "je moet niet van het ergste uit te gaan" en "nu maar hopen op een goede uitslag" zijn ook weinig concreet.

Ik weet: uitslag afwachten en dan verder kijken. Maar waar kan of moet ik rekening mee houden. Wat kan het zijn?
Corrie

Re: Bi-rads 3/4: wat betekent dat?

Berichtdoor Dees » di 20 dec 2016, 22:16

He Corrie, stiekem toch heel spannend.

•BI-RADS 3: Een BIRADS-3 betekent dat de afwijking waarschijnlijk goedaardig is. De kans op kwaadaardigheid is minder dan 2%.

•BI-RADS 4: Een BI-RADS 4 betekent dat een afwijking is gezien die niet typisch is voor een kwaadaardige tumor. De kans dat het om kanker gaat en niet om een goedaardige afwijking is iets kleiner dan 39%. Bij BI-RADS 4 is een biopsie nodig om tot de juiste diagnose te komen.

Kan het kanker zijn? Ja dat kan wel, maar daar gaan ze niet van uit. Voor de zekerheid wordt er een biopt gemaakt.

Er zijn ziekenhuizen waar je dezelfde dag uitslag krijgt, zoals het Alexander Monroziekenhuis in Bilthoven. Nadeel is dan wel dat de biopsie over moet.

Ik duim voor je dat je volgende week goed nieuws krijgt.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Corrie » di 20 dec 2016, 23:04

Dank je wel voor je snelle reactie. Ik duim ook maar gewoon.
Even afwachten dus. Een nieuwe biopsie zie ik nu niet zitten. Borst is momenteel heel gevoelig, beurs en blauw na het geprik en geduw van gisteren.
Corrie

Berichtdoor Corrie » di 27 dec 2016, 16:56

Helaas, nog geen duidelijkheid. Het biopt liet niet zo veel bijzonders zien en de punctie wel. Kan zijn dat ze er naast gezeten hebben. Nu volgt er een MRI met contrastvloeistof, volgende week dinsdag de uitslag.
Corrie

Berichtdoor Dees » di 27 dec 2016, 20:13

Ik duim voor je
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Keer terug naar December 2016