fysiotherapie

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

fysiotherapie

Berichtdoor cis78 » di 13 dec 2016, 17:26

Hoi

Ik vraag mij het volgende af. momenteel ben ik niet extra verzekerd voor fysio, maar dit wil ik wel voor 2017 aan gaan zetten bij mijn verzekering (als dit lukt).
Maar stel dat ik dit jaar nog start met behandelingen en ik word doorbehandelend in 2017, vallen die dan meteen onder de aanvullende verzekeringen of niet omdat de behandeling al in 2016 is gestart?

Voor mij wel een nadenker om .dan pas in 2017 te starten met fysio.

Alvast bedankt voor het antwoord.
cis78

Re: fysiotherapie

Berichtdoor Dees » di 13 dec 2016, 20:57

Beste Cis78, fysiotherapie zit alleen in de basisverzekering voor jongeren onder de 18 jaar en voor diegenen boven de 18 jaar alleen als de indicatie staat op de lijst Chronische aandoeningen. Of jouw indicatie op die lijst staat en of je daar een machtiging voor krijgt, kun je met je fysiotherapeut of arts overleggen. Als je aandoening op die lijst voorkomt, moet je de eerste twintig sessies zelf betalen of uit de aanvullende verzekering. Als je nu geen aanvullende verzekering hebt, moet je de sessies van 2016 zelf betalen. Het is nu half december dus dat kunnen nog maar een paar sessies zijn. Als je je in 2017 aanvullend gaat verzekeren voor fysiotherapie, kun je normaal gesproken zonder medische indicatie ongeveer 9 sessies verzekeren. Dan blijven er 11 over om zelf te betalen. Als je meer sessies wilt verzekeren, is er vaak een gezondheidsverklaring nodig en als duidelijk is dat je al weet dat je fysio nodig hebt, word je daar (zeer waarschijnlijk) voor geweigerd. Dat kun je dan beter voorkomen, want anders moet je in de toekomst ook melden dat jou ooit een verzekering geweigerd is.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor cis78 » wo 14 dec 2016, 09:03

mij ging het vooral om het feit dat als je in 2016 start, je verder kan gaan in 2017 maar dan uit de aanvullende verzekering. Dat kan dus wel lees ik.

Ik zie trouwens bij mijn zorgverzekering(fbto) verschillende bedragen staan waarvoor ik mij aanvullend kan verzekeren, maar lees niet zo snel iets over aantal behandelingen, dat ga ik nog even uitzoeken, bedankt.
cis78

Berichtdoor fysio » wo 14 dec 2016, 11:59

Nog even een aanvulling over de medische verklaring: niet alle verzekeraars vragen die voor een aanvullende verzekering.
DSW is een voorbeeld van een zorgverzekeraar met een goede aanvullende verzekeraar zonder keuring, de standaard heeft 20 behandelingen in de av, de top 36 behandelingen. Het prettige van DSW voor de zorgverlener is dat deze zorgverzekeraar niet werkt met verplichte audits en/of een behandelindex, hierdoor is de kans groter dat je ook de behandelingen krijgt waar je recht op hebt.
fysio

Berichtdoor Dees » wo 14 dec 2016, 12:26

Zorgverzekeraars die fysio vergoeden staan hier met de premie per maand voor dat pakket. DSW is een goede suggestie, maar zo te zien staan er meer opties bij.

Als je nu al verzekerd bent voor fysiotherapie, dan is het inderdaad slim om zo snel mogelijk te starten in dit jaar. Als je dit jaar recht hebt op 9 x fysio en je hebt volgend jaar opnieuw recht op 9 x fysio, dan ben je al bijna aan je 20 sessies.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor cis78 » do 15 dec 2016, 09:15

Ik ben nu nog niet aanvullend verzekerd.
In dat overzicht wat jij aangeeft Desiree zie ik bij heel veel verzekeringen een maximaal aantal behandelingen staan, maar bij FBTO staat een bedrag, wil dat dan zeggen dat er geen maximum aantal behandelingen aan zit? ( tot aan het verzekerde bedrag dan natuurlijk)
cis78

Berichtdoor Dees » do 15 dec 2016, 11:29

Hoi Cis78, ik vermoed dat dat zo is. Je zou FBTO zelf even moeten bellen.
Groeten, Dees
Dees
Beheerder

Keer terug naar December 2016