hartfalen door chemotherapie

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

hartfalen door chemotherapie

Berichtdoor boobycat » ma 12 dec 2016, 20:34

Van kankerpatient naar hartpatient.
Onlangs is mij na een weekje ziekenhuis met onderzoek via echo, hartfilmpjes, katherisatie, etc. meegedeeld dat ik hartfalen heb; meest waarschijnlijk veroorzaakt door chemotherapie in 2012. Alles is verder in orde en de slagaderen zijn schoon. Op 25 januari 2017 heb ik een afspraak met een nieuwe cardioloog in het zh, die in 2012 gepromoveerd is in de schadelijke gevolgen van chemotherapie op de hartspier. Het is nog een redelijk onbekend gegeven. Worden patienten nu meer gecontroleerd als ze chemo krijgen? Wordt dit opgepakt?
Ben benieuwd, maar ook zeer verontrust en ik wil me ook via de oncoloog weer laten onderzoeken c.q. het gesprek met hem aangaan. Of zal ik even wachten?
boobycat

Re: hartfalen door chemotherapie

Berichtdoor Dees » ma 12 dec 2016, 21:26

Hoi Boobycat, wat ontzettend vervelend zeg. Heel veel sterkte. Professor Cardiologie voor vrouwen, Angela Maas, in het UMC Radboud, houdt zich intensief met dit onderwerp bezig. Late effecten na kankerbehandelingen is momenteel hot topic en schadelijke gevolgen voor het hart maken daar onderdeel van uit. We hopen en verwachten dat de groep die anthracyclines krijgt, de meest schadelijke chemo voor het hart, kleiner en kleiner wordt. Uitgangspunt is daarbij wel altijd: Treat first what kills first. Je moet namelijk wel eerst borstkanker overleven om late effecten te kunnen ervaren. Annabel Bolck schreef een stripboekje over hartfalen na haar borstkankerbehandelingen. Dit artikel gaat over haar. Ook hier kun je een interview lezen over haar boekje Je ziet er hartstikke goed uit.

Over het effect van chemo op het hart is met name bij kinderen veel onderzoek gedaan.

Vooralsnog zijn er geen standaard cardiologische controles, maar mogen en moeten artsen en patiƫnten wel alert zijn op de symptomen.

Ik wens jou alle goeds !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Re: hartfalen door chemotherapie

Berichtdoor Dees » di 13 dec 2016, 22:07

Ik kwam net nog dit verslag over hartproblemen na borstkanker tegen. Het is besproken op het grootste Amerikaanse borstkankercongres SABCS van vorige week.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Keer terug naar December 2016