Uitslag pathologisch onderzoek

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Re: Uitslag pathologisch onderzoek

Berichtdoor Dees » do 22 dec 2016, 20:12

Hoi Ann01, ik vond chemo niet fijn, maar geen ramp. Ik heb 6x TAC gehad. Een paar dagen had ik het gevoel dat ik watten in mijn hoofd had en dan krabbelde ik weer op. Ik verloor mijn haar, mijn huid werd droger, mijn smaak veranderde maar dat ging ook weer over. De angst voor chemo was eigenlijk groter dan de chemo zelf. Een mens lijdt het meest van het lijden dat hij vreest. Veel vrouwen die chemo kregen vanwege borstkanker gaan daarna gewoon weer aan het werk. Het is dus niet gezegd dat je als een wrak door het leven gaat of er arbeidsongeschikt van wordt.

Je oncoloog heeft het goed uitgelegd. Chemo verbetert je overlevingskansen, maar je weet nooit of jij degene bent die er baat bij heeft, die zonder chemo ook overleefd had of die ondanks chemo aan borstkanker doodgaat. Het is het beste dat ze je nu kunnen bieden.

Een oncologieverpleegkundige die zelf kanker kreeg, zei tegen mij: "De behandelingen tegen kanker kun je managen als een project, maar leven na de diagnose, dat is elke dag topsport." Zo is het precies.

Kan ik iets voor je doen?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Luus » do 22 dec 2016, 21:22

Hoi Ann, moeilijk he om bij jezelf te blijven. Ik heb ook de kuur fec/docetaxel gehad. Mij is t heel erg meegevallen, niet echt ziek geweest en ook op een acceptabel energie nivo gebleven. Tijdens de kuur heb ik (tot het einde) veel gesport en goed voor mezelf gezorgd. Ook ik dacht dat chemo me compleet zou slopen maar dat hoeft dus echt niet. Ik wens je alle wijsheid om tot een bij jouw passende beslissing te komen.
Luus

Berichtdoor Ann01 » vr 30 dec 2016, 15:18

Hallo Luus en Dees,

Ik wil jullie bedanken voor het delen van jullie ervaring met chemo.
Ik heb ook met mijn huisarts gesproken. Ook zij heeft helaas ervaring met chemo. Het is niet fijn, maar mijn beeldvorming is wat reeeler.

Ik ga 6 jan starten met de eerste fec kuur. Ik vind het nog steeds verschrikkelijk eng.
De oncoloog heeft veel tijd besteed aan het gesprek. Hij heeft ook een verwijzing gegeven om direct met oncologische revalidatie te starten. Fysiek en psychisch. Ik worstel nog met angsten uit het verleden en dit heeft veel impact op mijn beleving van de behandelingen. Deze oncoloog heeft heel veel aandacht voor de mens achter de patient.
Eventuele erfelijkheid besproken en hij heeft dit serieus met mij doorgenomen en kon ook uitleggen dat de kans hierop heel klein was.

Ook bij de bedrijfsarts geweest. Een menselijke reactie gekregen. . Zijn geeft de ruimte en koppelt dit terug aan de werkgever. Dit was ook een stresfactor die ik van mijn af kan zetten.

Bedankt voor zover met het meedenken.
Ann01

Berichtdoor Dees » vr 30 dec 2016, 23:33

Hoi Ann01, fijn om te horen zeg. Ja, de kans dat het erfelijk is, is ook klein, maar meerdere tumoren is wel een reden om dat uit te zoeken. Ik heb het ook niet zelf bedacht. Zo staat het in de richtlijn.

Heel veel succes en sterkte met de chemo en mocht dat weer vragen oproepen, post ze gerust !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Vorige

Keer terug naar December 2016