Zoeken naar uitzaaiingen

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Zoeken naar uitzaaiingen

Berichtdoor Marleen2016 » za 26 nov 2016, 13:48

Hallo Dees,

Ik reageer nog even op een bericht uit 2015: viewtopic.php?f=129&t=1933. Het kwam weer even naar boven n.a.v. een tweet van jou.

Dit gaat over zoeken naar uitzaaiingen, specifiek uitzaaiingen op één plek.
Jij vroeg je in dat topic af of het zin heeft om vroeg op zoek te gaan naar oligometastase .

Maar neem 2 situaties. In de ene situatie heeft iemand borstkanker. Na dit is vastgesteld krijgt ze ook een CT en/of Pet Scan. Dan wordt de oligometastase in bijvoorbeeld de lever ontdekt.
Zij krijgt chemo, hormoontherapie en hopelijk ook Herceptin als er sprake is van HER2+
Wellicht wordt de oligometastase nog bestraald/weggebrand of operatief weggehaald.
Ze blijkt goed te reageren.

2e situatie: bij dezelfde persoon wordt borstkanker geconstateerd maar er wordt niet gekeken naar uitzaaiingen. Er wordt puur op de borstkanker gefocused. Ze krijgt dezelfde behandelingen voor de borstkanker als hierboven maar dus geen specifieke behandelingen voor haar lever.

Ik geloof dan niet dat de prognose van situatie 1 en 2 identiek zijn.
Ik denk dat in de 2e situatie de kans veel groter is dat de uitzaaiing terugkomt of verder groeit en dit maal ook verder gaat dan de lever. In de 1e situatie kun je dat natuurlijk ook niet uitsluiten maar ik denk dat ze in die situatie wel een stuk langer leeft.

Mocht dat niet zo zijn, dan kunnen we toch net zo goed helemaal stoppen met diagnostiek en behandelen?
Marleen2016

Re: Zoeken naar uitzaaiingen

Berichtdoor Dees » za 26 nov 2016, 14:46

Hoi Marleen, dat weten we niet. Er wordt pas sinds kort gesproken over oligometastasen bij borstkanker en of die behandeld kunnen worden met curatieve intentie ('om te genezen'). Er is eigenlijk nog geen bewijs dat dat inderdaad kan. Of iemand langer leeft als die oligometastase behandeld wordt, weten we ook niet. Kanker is een rare ziekte en dat wat logisch klinkt, hoeft het niet te zijn. Het is zelfs mogelijk dat kanker harder groeit als je een metastase aanpakt.

Het kan best zijn dat op een dag er een totaal andere aanpak komt, maar dan moet er eerst bewijs komen. Tot die tijd wordt het beleid rondom niet zoeken naar uitzaaiingen gehanteerd zoals ik dat beschreef.

Er zit uiteraard ook altijd een 'prijs'-kaartje aan he. Moet je patiënten na borstkanker tientallen jaren screenen op metastase met alle kosten én risico op overbehandeling en overdiagnostiek om bij een enkeling oligometastase te vinden?

Lastig, lastig...
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Marleen2016 » za 26 nov 2016, 15:23

Ik durf toch wel te beweren dat er in mijn geval een verschil zit tussen wel of niet behandelen.
Ik heb in februari 2014 een CT van bovenbuik gehad voor iets anders. Toen was nog niet bekend dat ik borstkanker had. Op scan was niets te zien. Vervolgens in juli 2014 borstkanker diagnose en opnieuw een CT. Toen had ik ineens een uitzaaiing van 4 bij 4 cm (!) in mijn lever. Dus in 5 maanden tijd (of zelfs nog korter) is dit ontstaan.
Extreem agressief en snel groeiend. Als ik destijds niet behandeld was, was ik er nu niet meer geweest. Dat is mij ook verteld door oncologen.
Maar de werkelijkheid is dat ik er na tweeënhalf jaar gelukkig nog steeds ben.
Ik wil geen algemene uitspraken doen maar ik weet wel dat behandelen bij mij het verschil is geweest tussen leven en dood.
Tuurlijk kunnen de uitzaaiingen terugkomen maar ik heb nu wel veel meer tijd gekregen
Marleen2016

Berichtdoor Dees » za 26 nov 2016, 16:06

Ha Marleen, ik ken je verhaal natuurlijk en het is super dat het zo goed gaat. Het lastige is altijd bij wetenschap dat het in een grotere context bekeken moet worden. N (aantal) is 1 betekent N is geen oftewel iets wat lijkt te werken bij één patiënt is geen wetenschappelijke basis. Dat maakt voor jou natuurlijk niks uit. Goed is goed !!!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Keer terug naar November 2016