Bloedspiegel bepalen tamoxifen

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Bloedspiegel bepalen tamoxifen

Berichtdoor dosja62 » ma 21 nov 2016, 18:11

Ik ben recent overgestapt van Tamoxifen naar Anatrozol. Na ca 6 weken kreeg ik fikse bloedingen. Ik ben vorige week onderzocht door de gynaecoloog, die verdikking constateerde van het slijmvlies in mijn baarmoeder. Ik hoor deze week de uitslag. Spannend, want ik heb begrepen dat dit ook geen goed nieuws kan zijn.

Het kan ook zijn dat ik nog niet door de overgang heen ben (ik ben 54 jaar). Ik heb al een aantal keer aan de oncoloog gevraagd of zij dit in mijn bloed kon meten. Ik heb dit ook al eerder aangekaart, omdat ik twijfelde of de Tamoxifen wel werkte (ik heb het eerste half jaar van gebruik nog gewoon gemenstrueerd en had ook weinig bijwerkingen... later overigens stopte de menstruatie en kreeg ik veel last van opvliegers).
Mijn oncoloog zegt dat bloedonderzoek geen zin heeft. Nu sprak ik afgelopen week een 'lotgenoot' die aangaf dat het bij het AVL standaard procedure is om na 3 maanden Tamoxifengebruik een bloedspiegel te meten, zodat de werking kon worden bepaald. Bij haar had dat tot een ophoging van de dosering geleid.
Ik snap hier dus helemaal niks van. Hoe kan mijn oncoloog dit zo wegwuiven? Wie kan mij meer info geven?
dosja62

Re: Bloedspiegel bepalen tamoxifen

Berichtdoor Dees » di 22 nov 2016, 10:27

Hoi Dosja62, ik weet dat ze dat in het AVL doen, maar volgens mij is dat niet landelijk. Ik weet ook niet of er voldoende wetenschappelijk bewijs is om dat zo te doen. Je zou wel voor een second opinion naar het AVL kunnen gaan (en deel vooral met ons wat ze hierover zeggen).

Een aromataseremmer (zoals anastrazol) kan bij vrouwen die niet definitief postmenopausaal zijn net het duwtje geven om weer uit de overgang te komen. Als de tamoxifen zoveel klachten heeft, zou overstappen naar anastrazol mét Zoladex, om de eierstokken plat te leggen, wel een optie kunnen zijn.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Keer terug naar November 2016