B12 tekort

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

B12 tekort

Berichtdoor Gast » ma 21 nov 2016, 09:44

Dag,

In 2015 heb ik een TAC kuur gehad. Sindsdien slik ik Tamoxifen. Verder heb ik geen klachten, de tussentijdse controles zijn allemaal goed. Bloedwaardes zijn ok. Sinds een paar weken heb ik echter vermoeidheidsklachten. Mijn B12 bloedwaarde is niet schrikbarend laag, maar mijn huisarts zegt dat ik op celniveau een vitamine B12 tekort heb, ik krijg hier nu injecties voor.
Ik heb gelezen dat bestraling ervoor kan zorgen dat de opname van B12 verstoord raakt. Nu ben ik niet bestraald, maar ik vraag me af of dat bij chemo ook zo is. Kan chemo zorgen voor een verstoring in de opname van vitamine B12? Ik kan hier nergens informatie vinden hierover.

Dank voor je antwoord.
Gast

Re: B12 tekort

Berichtdoor Dees » ma 21 nov 2016, 10:50

Hoi gast, ellendig zeg. Volgens mij bestaat er geen test die vitamine B12 op celniveau kan meten. Ik snap niet zo goed waarom je huisarts er dan toch voor kiest om injecties te geven. Of er een relatie met de chemo is, kun je echt niet zeggen.

Als de vermoeidheid er sinds een paar weken is, lijkt het me verstandiger om eerst af te wachten. Misschien heb je een verkoudheid onder de leden. Misschien slaap je slecht. Misschien werkt je schildklier niet helemaal goed. Voor vermoeidheid kunnen heel veel verklaringen zijn. De meeste klachten gaan vanzelf over.

Take care.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Keer terug naar November 2016