Nabehandeling

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Nabehandeling

Berichtdoor Gast » za 19 nov 2016, 21:20

Hoi Dees,

Half oktober ben ik borstbesparend geopereerd en de uitslag van het pathologisch onderzoek was heel erg mooi: complete pathologische respons en een schone Schildwachtklier! Inmiddels is de radiotherapie gestart (21x). Krijg ik nog een half jaar herceptin. Daarnaast is er een indicatie voor 2,5 jaar Tamoxifen, 2,5 jaar een aromastaseremmer, calcium en vitamine D en halfjaarlijks een infuus zoledroninezuur. Ik heb de afgelopen periode goed doorstaan en voel me geestelijk en Lichamelijk best goed op dit moment. Alleen slaat af en toe de twijfel toe. Al die medicatie en behandelingen in t vooruitzicht, wat voor invloed gaat dit hebben op mijn dagelijks leven en hoeveel risico neem ik als ik bijvoorbeeld besluit te stoppen met de anti-hormonen?

Groeten,
Angel
Gast

Re: Nabehandeling

Berichtdoor Dees » zo 20 nov 2016, 21:10

Hoi Angel, wat een lange weg is het he? Je hebt ook chemotherapie gehad he? Ik vraag dat omdat je spreekt over complete pathologische respons.

Met betrekking tot hormoontherapie kan ik je eigenlijk alleen maar adviseren om ermee te beginnen. Je weet niet wat je allemaal tegenkomt. Het kan meevallen en je kunt ook bijwerkingen krijgen. Voor een deel is daar iets aan te doen. Je weet het pas als je ermee start. Calcium, vitamine D en zoledroninezuur is niet zo'n belasting.

Kan het zijn dat je eigenlijk gewoon geen zin meer hebt? Dat je wel klaar bent met ziek zijn?

Ik kan tzt best nog eens uitrekenen wat de toegevoegde waarde is, maar als je chemo en Herceptin hebt gehad, schatten ze je in als een relatief hoog risico patiƫnt en dan zijn chemo en hormoontherapie van toegevoegde waarde. Ik heb daar meer gegevens voor nodig (leeftijd, graad vd tumor, grootte, aantal positieve okselklieren bij diagnose, of je toen fit was en welke chemo je hebt gehad).

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Keer terug naar November 2016