na operatie; betekenis mammaprint uitslag

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

na operatie; betekenis mammaprint uitslag

Berichtdoor claudialina » do 17 nov 2016, 14:50

Dag Dees,

In oktober heb ik een paar vragen gesteld en heb je voor mij uitgerekend wat statistisch gezien mijn overlevingskansen zijn. De titel van het bericht was: na uitslag mammaprint.

Nu is een amputatie achter de rug. De tumor in de borst was iets groter dan 5 cm, helaas had de poortwachtersklier ook uitzaaiing (maar: een klein beetje).

Ik heb twee vragen:

1. Het voelt voor mij als leek heel vreemd als de mammaprint aangeeft dat er een lage kans op uitzaaiingen is en het is nu al uitgezaaid naar de okselklier. Hoe zit dat eigenlijk?
2. Zijn de berekeningen nu erg anders dan op basis van de vorige gegevens? Ik zal hier nog even kopiëren wat ik in mijn bericht van oktober aangaf:

Klinische gegevens:
Micro PA:
Mammanaaldbiopten waarin een invasie atypisch epitheliaal proces overwegend solide groeiend met vrij ruim cytoplasma en deels ook een in-situ-component matig gedifferentieerd. Er is beperkte kernpolymorfie en motorische activiteit.
Conclusie: Mammanaaldbiopten rechts waarin ductaaltype adenocarcinoom graad 2 met in-situ-component, ductaaltype matig gedifferentieerd.
Na markeronderzoek:
sterk oestrogeenreceptor positief, progesteronreceptor en HER2-Neu negatief.
Aanvullend onderzoek
Rond de 95% van de tumorcellen is oestrogeenreceptor positief terwijl geen van de tumorcellen positief is met progesteronreceptor en de HER2 een onderbroken membraankluring toon, te duiden als 1+. De tumor is derhalve sterk oestrogeenreceptor positief en progesteron en HER2-Neu negatief.

Chirurg schreef er nog bij: Stadium T2 No = stadium 1. Stadium T2 betekende: vanwege grootte tot 5 cm.

----
Overigens gaan we morgen naar het zh en krijgen we uitgebreide toelichting. Ik vraag ook een kopie van mijn dossier aan.

Ik hoop nog steeds chemo te kunnen vermijden maar de kans dat dit verstandig is wordt kleiner, vrees ik.

Alvast hartelijk dank, Claudialina
claudialina

Re: na operatie; betekenis mammaprint uitslag

Berichtdoor Dees » do 17 nov 2016, 18:20

Hoi Claudialina,
De traditionele manier van denken was dat borstkanker via de okselklier uitzaait. De realiteit ligt ingewikkelder. Het heeft namelijk ook nog met de aard van de tumor te maken of deze uitzaait of niet en of deze goed te behandelen is of niet. We weten dat als er 10 okselklieren aangedaan zijn patiënten een veel slechtere prognose hebben. We weten ook dat patiënten met 2 tot 5 positieve okselklieren een slechtere prognose hebben dan patiënten met schone okselklieren. Hoe het zit met 1, 2 of 3 positieve okselklieren weten we niet precies. Het is ook de vraag wat er in die poortwachtersklier zat. We weten dat losse tumorcellen waarschijnlijk niet zoveel veranderen aan de prognose.

Als het een echte uitzaaiing is in die ene klier verandert Predict Plus zo:
Ten year survival
69 out of 100 women are alive at 10 years with no adjuvant therapy after surgery
An extra 8 out of 100 women treated are alive because of hormone therapy
An extra 14 out of 100 women treated are alive because of hormone therapy & chemotherapy

Als die poortwachtersklier alleen maar een micrometastase bevat ziet Predict Plus er zo uit:
Ten year survival
73 out of 100 women are alive at 10 years with no adjuvant therapy after surgery
An extra 7 out of 100 women treated are alive because of hormone therapy
An extra 12 out of 100 women treated are alive because of hormone therapy & chemotherapy

Je ziet dat de groep die na 10 jaar nog in leven is zonder hormoontherapie en zonder chemotherapie nog steeds heel veel groter is dan de groep die hun leven dankt aan hormoontherapie, chemotherapie of allebei, maar naarmate de prognose slechter is (poortwachtersklier erbij of groter maken) verslechtert de overlevingskans maar vergroot dat de waarde van hormoontherapie en chemotherapie.

Maar....... dit is dus allemaal een verhaal van statistiek over grote groepen. Je wéét niet hoe het er voor jou uitziet. Ik had zelf een tumor van 10x6x7 cm en in elk geval twee positieve okselklieren. Ik heb alle behandelingen gehad, maar ben in maart wel 10 jaar na diagnose en zonder uitzaaiingen (voor zover ik weet).

Je moet het echt samen met je oncoloog op een rijtje zetten. Welk risico ben je bereid te nemen? Wat is wijsheid? Hormoontherapie kun je sowieso altijd doen en is niet bepaald minder effectief dan chemotherapie.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Re: na operatie; betekenis mammaprint uitslag

Berichtdoor claudialina » do 17 nov 2016, 21:24

Dag Dees, veel dank weer voor je verhelderende snelle antwoord!

vriendelijke groeten, Claudialina
claudialina

Keer terug naar November 2016