mucineus carcinoom

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Team

mucineus carcinoom

Bericht door Team » wo 19 okt 2016, 18:13

Via persoonlijk bericht
Beste....
Ik heb n vraag over n mucineus carcinoom. Mijn nicht heeft deze vorm van borstkanker. Inmiddels is zij geopereerd, borst verwijderd, 6 poortwachtersklieren verwijderd en ze hebben een mamaprint gemaakt. Voor zover ik weet is dit onderzoek niet gevallideerd. Hoeveel waarde kunnen we hier aan hechten?
Ineens wordt ons gemeld dat de kankercellen High risk zijn en zal ze toch chemo moeten. Wij zijn onthutst vooral omdat een mucineus carcinoom toch niet risicovol is. Ik hoor graag van u.
Vriendelijke groeten. M

Dees
Beheerder

Re: mucineus carcinoom

Bericht door Dees » wo 19 okt 2016, 18:14

Ik lees in je bericht dat je de uitslag van de Mammaprint in twijfel trekt. Als de artsen echt dachten dat mucineus borstkanker altijd laag risico gaf, hadden ze die test echt niet gedaan. Ik zou de informatie dus gewoon serieus nemen. Is er al iets bekend over de okselklieren? De graad? Hormoongevoelig? Hoe oud is je nicht?

Chemotherapie is bij borstkanker meestal een preventieve behandeling. Dat betekent dat een groep er niks aan heeft, omdat ze toch uitzaaiingen hadden gekregen of omdat ze nooit uitzaaiingen hadden gekregen én er is een groep voor wie die chemo het verschil maakt tussen wel of niet doodgaan aan borstkanker. Hoe groot de kans is dat je bij de ene of bij de andere groep hoort, hangt af van een aantal kenmerken.

Ik snap de schok heel goed, want chemo dat klinkt echt afschuwelijk. Nu kan ik er uit eigen ervaring over getuigen. Ik vond het niet fijn maar ook geen ramp. Ik ken ontzettend veel mensen die chemo hebben gehad en meestal gaat dat best goed. Het is al heel lang niet meer zoals vroeger waarbij mensen drie dagen spugend boven het toilet hingen. Er zijn tegenwoordig goede medicijnen om bijwerkingen te verminderen.

Veel sterkte voor jou en je nicht. Kun je hier iets mee?
Groeten, Désirée
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Oktober 2016”