Rib beschadigd door bestraling

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

alieba

Rib beschadigd door bestraling

Bericht door alieba » ma 17 okt 2016, 17:26

Dag Dees.
Vandaag ben ik naar de radiotherapeut geweest en gezien mijn pijnklachten denkt hij aan een scheurtje in een rib of gebroken rib. Ik krijg 1 november een mri en daar zou dat dan op te zien moeten zijn. Tot die tijd ga ik aan de oxycodon, zowel overdag als 's nachts. Heb jij nog extra tips, of informatie over dit probleem?
(Mijn laatste bestraling was 15-8-2015 en klaar met chemo 28-12-2015; nu nog aan de tamoxifen)

Dees
Beheerder

Re: Rib beschadigd door bestraling

Bericht door Dees » ma 17 okt 2016, 18:47

Hoi Alieba, jéétje..... Wat naar..... De ellende is, als het een breuk of scheur van je rib is, dan kunnen ze er verder niks mee. Hopelijk dat het weer aan elkaar groeit. Poeh, Oxycodon is bést heftig. Is de pijn ineens gekomen?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

alieba

Bericht door alieba » ma 17 okt 2016, 19:17

De pijn is rond 20 september begonnen met steken, maar was toen nog niet heel erg heftig. Ik heb erover gemaild met de mammacare toen, maar omdat er al een afspraak stond met de chirurg op 11 oktober ben ik toen niet onderzocht. Na 3 oktober werd het 's nachts doffe ellende. Ik had het weekend daarvoor gefietst, gewandeld, gegolft en gefitnest. Wat ik niet echt heb gevoeld is een beweging waardoor het in schoot; wel vond ik tijdens de laatste fitness, steps, de squats nogal lastig (dus leunde ik erbij op de knieën). Zoals ik nu zit, rustig, rechtop, is er niks aan de hand behalve normale steekjes die ik al veel langer voel. Het maakt me wel extra moe nu, terwijl m'n conditie al weer prima was - ik werk weer sinds augustus (voortgezet onderwijs, 7 klassen vol) en ook dat gaat me goed af, gelukkig. Daarom baal ik nu even heel erg, dat snap je.
Ik heb nu oxycodon 20 voor 's nachts en krijg er nu voor overdag pillen van 10 bij. Het staat me enorm tegen, maar het is waarschijnlijk wel een tijdje nodig.
Op zich ben ik niet bang dat het toch wat anders is, maar het sprookje hangt wel in de buurt rond.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » ma 17 okt 2016, 21:05

Poeh, ik kan me voorstellen ja.... Dat ellendige spookje...... Ik duim héél hard dat je gerustgesteld wordt. Ik vind 2 november ook nog bést ver weg.... En Oxycodon is wel heavy stuff. Kijk je uit met autorijden?
Advies
De eerste twee weken niet autorijden.
Bron: Rij veilig met medicijnen

Take care !
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

alieba

Bericht door alieba » di 18 okt 2016, 10:31

Dag Dees.
Ik laat de auto wel staan. Bovendien is mijn hubbie thuis (sinds 1 oktober zgn overtallig, dus weg-gereorganiseerd ... komen we ook wel doorheen). Hij helpt met alles!
Gisteren kwam ik erachter dat ik alleen maar 10 mg en geen 20 mg pillen heb. Voorlopig probeer ik met 2x per dag een pilletje de ergste pijn te bestrijden.
Je zegt "ik duim heel hard dat je gerustgesteld wordt" ... ben je bang voor iets ergers? Het is wel genoemd natuurlijk, je mag niks uitsluiten, maar de pijn zit wel tussen m'n borsten, links van het midden... Ik vind het ergens een rare plek,maar and de andere kant: ik slaap ook altijd op de zij en dan ligt alles goed in een knup/opgevouwen en kan zomaar barsten. Nog 2 weken wachten is inderdaad vrij lang, maar ja, overal zijn wachttijden en ik ben geen profvoetballer die even "au" zegt en voorrang krijgt.
In elk geval bedankt voor je steun weer! Wordt zeer gewaardeerd! Ik laat je weten wat eruit komt.

alieba

Bericht door alieba » vr 21 okt 2016, 18:16

Nou, 3 ribben gescheurd/gebroken.
Aan een kant duidelijk, maar het spook is er nog, want ik heb niet bewust een trauma gevoeld. De vraag is nog steeds waarom de ribben zijn gescheurd... bestraling is dan het meest aannemelijke, maar toch...
Wat voor onderzoeken worden gedaan om uitzaaiingen in botten vast te stellen? Op de röntgenfoto's van vanmiddag zijn alleen de breuken zelf te zien. Zie je meer op een mri? Die is al wel aangevraagd maar daar was op vermeld dat borstweefsel gescand moest wirden. Wat moet nog meer gedaan worden denk je?

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » za 22 okt 2016, 12:31

Hoi Alieba, potjandorie....... Grote kans dat het door de bestraling komt. Heb je hormoontherapie? Dan is wisselen misschien nog een optie..... PETscan, maarja, daar zit ook een risico aan dat er vanalles gezien wordt wat je niet had willen weten...
Groeten, Dees

alieba

Bericht door alieba » za 22 okt 2016, 12:51

Ik heb sinds februari tamoxifen en dat zou moeten beschermen lees ik. Dus overstappen is nog geen optie. Voorlopig dus maar uitgaan van bestralingsschade. Ik zou het ook gek vinden als er in drie ribben tegelijk tumoren aan het ontstaan zijn, gezien de gegevens van mijn bk.
Komende week maar proberen te werken en het van me af zetten. Ik ben in elk geval wel blij dat ik iets meer weet nu; en ik ben niet de enige, heb ik via fb groep gezien. Mij radiotherapeut had het over 1 op 10 die problemen krijgen met ribben. Afwachten dus, en hopen dat de reuken ondanks alles herstellen.

Gesloten

Terug naar “Oktober 2016”