Lobulair Invasieve kanker (ILC)

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Dees
Beheerder

Re: Lobulair Invasieve kanker (ILC)

Bericht door Dees » zo 30 okt 2016, 20:23

Hoi Brenda, ik vind dat een weinig pragmatische zienswijze van je oncoloog. Je zou best over kunnen stappen. Je kunt ook langer dan 5 jaar een aromataseremmer slikken, als dat gewenst is. Er zijn zoveel vrouwen die na een aromataseremmer weer naar tamoxifen gaan.

Kun je hier de tabellen zien met het ASCO-advies voor langer dan 5 jaar hormoontherapie slikken?

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Brenda

Bericht door Brenda » ma 31 okt 2016, 21:32

Hoi Dees,
Dank je wel voor de link naar het ASCO-advies. Hierin staat echter niet dat na aanvankelijk Tamoxifengebruik gevolgd door een aromataseremmer weer naar Tamoxifen kan worden overgestapt. Is het dus niet bekend, of het dan nog wel werkzaam kan zijn en of het dan nog veilig is? Dit vraag ik me af, aangezien Tamoxifen en aromataseremmers op verschillende manieren de oestrogenen aanpakken. Het zou dan toch kunnen zijn, dat door gebruik van de aromataseremmers na aanvankelijk gebruik van Tamoxifen je lichaam anders (of niet meer) reageert op opnieuw Tamoxifengebruik?
Volgens jou is het in elk geval zo dat er andere vrouwen zijn, die wel weer teruggaan naar Tamoxifen.Jammer alleen, dat van deze categorie geen onderzoeksgegevens bekend zijn voor zover ik weet. Of weet jij of dergelijke gegevens wel beschikbaar zijn?
Om deze reden overweeg ik nu wat langer met Tamoxifen door te gaan (hoewel de aromataseremmers een betere prognose geven en ik daar ook weer niet te lang mee wil wachten) zodat ik vanwege de ILC een langere totaalperiode medicijnen kan gebruiken.
Dan blijft het gelukkig nog wel zo, zoals je al aangaf, dat er steeds meer kennis zal zijn, ook in de komende jaren.
groet, Brenda

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » ma 31 okt 2016, 21:37

Hoi Brenda, ik zou erop moeten googlen. Ik plaatste de link naar het Asco-advies vooral omdat 7 jaar een aromataseremmer slikken ook een optie is. En tegen die tijd dat je dat erop hebt zitten, zijn er vast weer nieuwe inzichten. Dat tamoxifen na een aromataseremmer niet zou werken, ik zou niet kunnen bedenken hoe dat dan kan.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » ma 31 okt 2016, 21:42

10 jaar een aromataseremmer is ook al onderzocht: http://www.ascopost.com/News/41622
Groeten, Dees

Gesloten

Terug naar “Oktober 2016”