vraag nav silicone

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

mari65

vraag nav silicone

Bericht door mari65 » wo 28 sep 2016, 19:57

Beste Dees,
Ik weet niet of ik deze vraag hier mag stellen. Dan hoor ik t graag. Het gaat om t volgende. Ik heb n.a.v. borstkanker in 2013 een reconstructie gehad met 'n silicone implantaat. Andere borst is preventief verwijderd en ook daar is een implantaat voor in de plaats gekomen. Nu na 3 jaar heb ik er spijt van. Toch veel te snel een beslissing genomen, ook o.i.v de werkwijze van de chirurg. Ik heb me al wel eens eerder verdiepd in de problematiek met silicone, maar omdat ze er toch al inzaten en ang werd van de info, daarmee gestopt. Nu maak ik me toch erg veel zorgen gezien wat er laatst via de media onder de aandacht is gebracht. In februari 2016 heb ik gevraagd of spierzwakte in de benen gevolg zou kunnen zijn van de chemo. Ik ben me in de loop slechter gaan voelen. Heb veel spierklachten en ben vaker moe. Altijd is er ook angst voor uitzaaiingen. Maar ook door de chemo in de overgang gekomen. Werk als verpleegkundige is gaandeweg zwaarder geworden.
T liefst zou ik de silicone protheses kwijt willen. Maar is het reeel dat ik er nu al klachten van heb? Heb ze sinds november 2014. Heb je raad hoe ik t aan moet pakken.

Hartelijk groet,
Marianne.

Dees
Beheerder

Re: vraag nav silicone

Bericht door Dees » wo 28 sep 2016, 22:08

Hoi Marianne, he wat naar zeg. Je kunt het zo niet uitsluiten, denk ik. Het komt toch wel overeen met wat hier staat.

Misschien toch eens naar:
Siliconen prothesen spreekuur

Patiënten met siliconen prothesen en langer bestaande (lichamelijke) klachten, die zich afvragen of deze klachten veroorzaakt kunnen worden door de siliconen prothesen, kunnen terecht op het zogenaamde SPOK spreekuur. SPOK staat voor Siliconen Prothesen en Ongeduide Klachten. Doel van dit spreekuur, naast een individuele klachten benadering, is gegevens verzamelen in een database om verder onderzoek naar mogelijke siliconen-gerelateerde klachten mogelijk te maken. Het spreekuur wordt geinitieerd door Dr. Prabath Nanayakkara, in samenwerking met Dr. E. Bergers (radiologie).
Polikliniek VUMC

Of naar dr. Jan Willem Cohen Tervaert, hoogleraar interne geneeskunde/immunologie, Universiteit Maastricht

Misschien heb je nog iets aan dit artikel.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

mari65

Bericht door mari65 » wo 28 sep 2016, 22:41

Beste Dees,

Dank voor je antwoord. Ik ga er mee aan de slag. Ook met mijn huisarts overleggen. Stel dat ik ze hoe dan ook wil laten verwijderen, dan wordt het niet vergoed door de verzekering? En heb ik dan recht op uitwendige protheses?
Groetjes, marianne.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » do 29 sep 2016, 09:59

Hoi Mari65, wat ik begrijp is dat verschillend per ziekenhuis. Als je geen borsten hebt, is dat wel een indicatie om uitwendige borstprotheses vergoed te krijgen. Het zal eraan liggen hoeveel je van je eigen risico opmaakt of dat interessant is. De eerste 385 euro betaal je namelijk altijd zelf.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

mari65

Bericht door mari65 » do 29 sep 2016, 18:01

Beste Dees,

Ik ga eerst een afspraak maken met de huisarts. Ik vind ' t allemaal lastig. Deels wil ik graag weten of mijn klachten verband houden met de silicone. En als dat zo is dan baal ik zo om me dan toch n soort slachtoffer te voelen van zaken waar de plastisch chirurg van af wist waarschijnlijk. Ik heb er goed naar gevraagd en hij ontkende ' t meeste. Omdat ik toen wel andere dingen aan mijn hoofd had vertrouw je er maar op. N reconstructie met eigen weefsel was niet mogelijk bij mij. De klachten zouden natuurlijk ook van de chemo en overgang kunnen komen. Maar ik heb me beter gevoeld. En dan nog de gedachte aan eventuele uitzaaiingen. Maar goed...stap voor stap.
Bedankt dat je mee wilt denken en altijd antwoord geeft.
Groet, marianne.

Gesloten

Terug naar “September 2016”