Twijfel over Borstbesparende operatie

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Fraz1

Re: Twijfel over Borstbesparende operatie

Bericht door Fraz1 » vr 30 sep 2016, 22:36

Ik vond het wel heel erg interessant wepe. Ik heb twee keer ILC gehad ( binnen 2,5 jaar) beide keren twee tumoren, beide keren macrometastasen in de poortwachtersklier. omdanks tamoxifen en chemo dus een tweede keer . Op de petscan 2,5 jaar geleden niks te zien dus Zover ik weet geen uitzaaiingen.. Tja ..... Ik ben wel na de tweede keer overgestapt op anastrazol en heb de tweede keep een Andere chemo ge had. .... Nu afwachten en hopen dat het hier bij blijft. Dat ze zo weinig nog weten van lobulair maakt het niet eenvoudiger of gerustellender.

Wepe

Bericht door Wepe » za 01 okt 2016, 08:09

Ook heel vervelend is dat ILC (kanker in de melkklieren)vaak niet op een mammografie of echo wordt ontdekt. Een MRI lijkt er wel veel uit te halen. Het probleem is dat ILC de neiging heeft in dunne spinnenweb draadjes te groeien en derhalve lang onopgemerkt blijft. Je voelt geen knobbeltje. Vaak merk je het pas wanneer je borst dikker wordt, opgezet als het ware.
Gelukkig zijn er ook ILC's die niet "klassiek" groeien zoals de mijne die ik wel degelijk voelde, maar ook niet echt als een knobbeltje.
groet Wepe

Wepe

Bericht door Wepe » za 01 okt 2016, 08:21

@ Dees. Ik begrijp wat je bedoelt. Waar het mij omging dat je niet lukraak, omdat je ILC hebt, moet kiezen voor een mastectomie. Ook bij ILC worden er kleine tumoren ontdekt.
Geen aangedane lymfe klieren en vrije snijvlakken aangetroffen. Een borst sparende operatie kan daar, binnen nog wat kaders, heel goed op zijn plaats zijn, vermoed ik.
Groet Wepe

Fraz1

Bericht door Fraz1 » za 01 okt 2016, 08:38

Hoi wepe,

Tweede keer is het bij mij wel via mammografie ontdekt ( de grootste van 2 cm dan) misschien ook omdat ze vergelijkingsmateriaal met het jaar ervoor hadden ( waar niks op te zien was)

Blijft lastig met dat lobulair. Inderdaad steeds meer tekenen dat het echt afwijkt van ductaal. Ook bijv. Dat het vaker uitzaaiingen in het maag/darm gebied geeft zie bijv. http://ig.extras.bsl.nl/bestanden/file_471.pdf. Maar we moeten het nu doen met de kennis die nu aanwezig is.

Groet

Fraz1

Bericht door Fraz1 » za 01 okt 2016, 08:53

Wepe,

Heb je voor mij informatie over het niet goed kunnen zien van metastasen bij lobulair met de pet scan en dat een mri dan beter zou zijn ?

Groet

Fraz

Gesloten

Terug naar “September 2016”