Uitzaaiingen

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Mise

Uitzaaiingen

Bericht door Mise » za 24 sep 2016, 21:34

Heb net de post van heneli gelezen die had het over of uitzaaiingen altijd terugkomen.
Wat ik van mijn dokter ervan begreep kan her2neu positief lang onder controle gehouden worden met immuun therapie. Ze kunnen de ziekte stil zetten en als het heel gunstig is terugdringen. Maar weg krijgen haast nooit. Bij mij waren na behandeling ook alle uitgezaaide klieren schoon en ik krijg als onderhoudskuur immuuntherapie. Als het weg is na behandeling zei mijn dokter kan het een soort van chronische ziekte worden en hoeft het niet per definitie terug te komen.
Ik snap dus niet waarom er dan gezegd wordt dat het ALTIJD weer terug komt. Het kan. Zijn veel
Gevallen waarbij het is. Maar het gebeurd ook van niet. Of heb ik een dokter die dingen zegt die niet waar zijn?

Gegroet mise

Dees
Beheerder

Re: Uitzaaiingen

Bericht door Dees » zo 25 sep 2016, 13:16

Beste Mise, je moet een onderscheid maken tussen uitzaaiingen in de oksel en uitzaaiingen op afstand (longen, lever, hersenen, botten). Uitzaaiingen in de oksel worden niet beschouwd als uitzaaiingen op afstand en worden 'met curatieve intentie' behandeld dwz met het doel mensen te genezen. Bij uitzaaiingen op afstand gaat men er vanuit dat je nog wel behandeld kunt worden maar niet meer beter wordt. Mooier kan ik het niet maken.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Mise

Bericht door Mise » zo 25 sep 2016, 14:23

Oke dus als ik het goed begrijp is het verschil of het in de organen zit of niet? Dan snap ik het aangezien het bij mij in de klieren zat en niet in de verdere organen.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » zo 25 sep 2016, 15:55

Mise schreef:Oke dus als ik het goed begrijp is het verschil of het in de organen zit of niet? Dan snap ik het aangezien het bij mij in de klieren zat en niet in de verdere organen.
Precies. Daarnaast.... er zitten overal klieren in je lichaam, kan borstkanker in sommige klieren (hals, borstbeen, buik) ook beschouwd worden als uitgezaaide ziekte:
Afbeelding
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Mise

Bericht door Mise » zo 25 sep 2016, 18:54

Dank je dees! Ja dan zal het bij mij zo zijn dat het terug komt en zal ik waarschijnlijk niet oud worden.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » zo 25 sep 2016, 19:01

Mise schreef:dan zal het bij mij zo zijn dat het terug komt en zal ik waarschijnlijk niet oud worden.
Dat snap ik niet. Hierboven heb je het alleen over je okselklieren. In welke klieren is ook nog kanker gevonden? Je kunt nooit in de toekomst kijken. Je weet nooit of dat wat vandaag als ongeneeslijk beschouwd wordt dat over drie jaar nog is. Ik vind het zelf wel de taak van je oncoloog áls je uitgezaaide ziekte hebt (op afstand) en we er vandaag vanuit gaan dat je niet meer beter kunt worden, hij of zij je dat eerlijk vertelt. Het maakt toch uit hoe je je leven verder inricht.
Groeten, Dees

Mise

Bericht door Mise » zo 25 sep 2016, 19:14

Ja bij mijn oksel omhoog naar mijn sleutelbeen had ik er en 1 bij de hilus maar dat was niet kwaadaardig achteraf.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » zo 25 sep 2016, 20:48

Mise, het is de vraag of dat beschouwd wordt als een uitzaaiing op afstand. Het kan heel goed gezien worden als lokaal. Dat hoop ik ook.
Groeten, Dees

Mise

Bericht door Mise » zo 25 sep 2016, 21:24

Mijn arts zei tegen mij dat dit grijs gebied is.
Het zit niet in de organen. En de ziekte is op dit moment weg en niet actief.
Hij had niet verwacht dat het compleet zou verdwijnen. Stil zetten en in gunstig geval iets terugdringen.

Gesloten

Terug naar “September 2016”