Eerst chemo of eerst opereren?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Marianne1965

Eerst chemo of eerst opereren?

Bericht door Marianne1965 » di 20 sep 2016, 16:16

Hallo Dees,

ik heb eerst chemotherapie (4x Ac en 4x Paclitaxel samen met Trastuzumab) gehad en ben daarna geopereerd.
Ik had links 1 tumor van 13 mm (hormoongevoelig) en rechts 2 tumoren van 10 en 14 mm (hormoongevoelig en Her2 positief).
Nu hoor ik ook van lotgenoten dat er best vaak eerst geopereerd wordt en daarna pas chemotherapie.
Waarom wordt voor het een of het ander gekozen?

Bedankt.

Mambootje

Re: Eerst chemo of eerst opereren?

Bericht door Mambootje » di 20 sep 2016, 16:25

Bij mij is gekozen voor amputatie en directe reconstructie. In poortwachter wel iets aan getroffen maar niet zichtbaar er doorheen. Ik krijg chemotherapie omdat ze willen dat zelfs de niet zichtbare deeltjes vernietigd gaan worden. Mijn leeftijd toen ik het nieuws kreeg was 34. Misschien dat dat ook een factor voor het ziekenhuis is geweest.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 20 sep 2016, 19:41

Hoi Marianne,
Voor de overlevingskansen maakt het niet uit. Traditioneel werd er altijd éérst geopereerd en later chemo gegeven. Dat is al jaren aan het veranderen door te starten met chemo, als er tenminste een indicatie voor chemo is. Soms weten ze dat echt niet totdat met de operatie alle details bekend zijn.

Het voordeel van starten met chemo is dat je aan de tumor kunt zien of de chemo werkt. Als dat niet zo is, kun je nog veranderen van kuur met opnieuw kans om de tumor te laten verdwijnen. Je hebt de tijd om over je operatie na te denken en je bijvoorbeeld te laten testen op erfelijke aanleg voor borstkanker.

In dit filmpje uit 2013 legt dokter Sonke uit waarom hij vindt dat starten met chemo de nieuwe standaard zou moeten zijn.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Marianne1965

Bericht door Marianne1965 » vr 23 sep 2016, 10:53

Hoi Dees,

dat snap ik.
Maar wat mij verbaast is waarom in hetzelfde ziekenhuis bij de een gekozen wordt voor eerst chemo en bij een ander voor eerst opereren terwijl bij beide vanaf het begin duidelijk was dat chemo nodig was.
Is dat eigen beleid van het ziekenhuis? Want uit het filmpje begrijp ik dat eerst chemo altijd de voorkeur heeft.

Gesloten

Terug naar “September 2016”