Chemotherapie binnen 12 weken borstamputatie?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Argos

Chemotherapie binnen 12 weken borstamputatie?

Bericht door Argos » di 20 sep 2016, 14:26

Hallo,
7 juli 2016 heb ik een borstamputatie en directe reconstructie met vaste prothese gehad. Uit de mammaprint is gebleken dat ik een hoog risico op uitzaaiingen heb en dus chemotherapie moet. Ik heb nu een wond op m'n borst en mag daardoor nog geen chemotherapie van de plastisch chirurg ivm infecties. Mijn oncoloog zegt dat ik binnen 12 weken na de operatie met chemokuur moet beginnen . Zij wil na deze 12 weken met hormoontherapie beginnen als chemo nog niet mogelijk is. Is het waar dat binnen 12 weken na de operatie met chemotherapie moet worden begonnen? Kan dit niet meer na 13 weken?
In hoop dat iemand mij hier antwoord op kan geven.

Groetjes

Mambootje

Re: Chemotherapie binnen 12 weken borstamputatie?

Bericht door Mambootje » di 20 sep 2016, 16:22

Ik heb ook directe reconstructie gehad. Eerst moest de wond goed dicht zijn en daarna werd pas met de chemotherapie begonnen. Heb ook uitstel gehad van de chemotherapie. Dat ze het goed dicht willen hebben is voor je eigen belang. Chemotherapie tast meer aan dan je lief is en een goed genezen wond speelt dan alleen maar een positieve rol daarin.

Sterkte met jouw wandelpad die je nog moet lopen.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 20 sep 2016, 19:52

Hoi Argos, in de wetenschap onderzoeken ze altijd zaken met een duidelijke doelgroep en duidelijke termijnen. Ik weet niet precies hoe je arts aan die 12 weken komt. Dat is vast op wetenschappelijk onderzoek gebaseerd. Dan is er geen onderzoek gedaan naar 13 weken of 14 weken. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de nacht dat je van de 12e naar de 13e week overgaat je risico ineens héél groot wordt. Als je jarig bent, word je 's nachts ook niet ineens 365 dagen ouder.

Het is wel echt een lastige situatie dat je wond niet dichtgaat. Wat is er al geprobeerd? Moet die prothese er eigenlijk niet gewoon uit? Het kan natuurlijk dat je er eigenlijk niet goed tegen kunt.... Misschien eerst maar eens die zaken behandelen die het allerbelangrijkst zijn. Treat first what kills first. Die reconstructie kan later ook nog.

Rook je? Dan is stoppen echt héél erg aan te bevelen.

Op de site van UZ Gent Heelkunde staat ook nog voedingsadviezen:
Denk eraan een voldoende gebalanceerde voeding tot U te nemen. Hierbij vooral aandacht voor voldoende vochtinname, verse groenten en fruit, maar ook wit vlees (gevogelte, kalfs-). Dit is niet het moment om te diëten. U heeft nog steeds helende wonden die voldoende energieïnname vergen.
En anders..... vacuumsysteem? Hyperbare zuurstoftherapie?

Als dat allemaal niet kan, tja, misschien is starten met hormoontherapie dan wel het beste. Dan doe je in elk geval iets.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Argos

Bericht door Argos » di 20 sep 2016, 20:12

Dank je wel voor je reactie. De wond van de reconstructie is wel genezen, maar door het warme weer heb ik een soort blaar op m'n borst gekregen. Dit wondje moet nu genezen voor de chemotherapie. Ik heb al verschillende zalfjes gehad, fucidin, bactroban en nu flaminal. Ik ga zeker navragen hoe zij aan deze termijn van 12 weken komt, en wat het verschil met 13 weken is. Nogmaals bedankt!

Akris

Bericht door Akris » wo 21 sep 2016, 13:25

Vandaag had ik een gesprek met een arts en hij vertelde me dat chemo altijd binnen de vier weken na operatie moet starten.
Hij gaf als reden op dat chemo die later gestart wordt, niet of niet voldoende werkt.
Wou dit toch ook even delen.

Argos

Bericht door Argos » wo 21 sep 2016, 13:39

Dank je voor je reactie. Ik ben vandaag bij de oncoloog geweest en zij zegt dat het na 12 weken ook niet echt zinvol meer is. Als de chemo niet meer het gewenste resultaat heeft, dan heeft het ook geen zin om je lichaan kapot te maken. Ik ben blij dat er zo wordt mee gedacht door iedereen. Thanks

Gesloten

Terug naar “September 2016”