welke vragen MOET ik stellen

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

doortje68

welke vragen MOET ik stellen

Bericht door doortje68 » ma 19 sep 2016, 19:45

Goedenavond,

Ik hoop dat iemand mij hier beetje kan helpen.

Ik hen 48 jaar en woon in Luxemburg.

8 jaar geleden had ik borstkanker rechts. Ductaal invasief 2cm, schone klieren.
6 x fec gehad, 30 bestralingen, 7 jaar tamoxifen en borstbesparend geopereerd.

Nu links, lobulair invasief 1,1 cm, hormoongevoelig. Weet verder nog niks. Morgen gesprek plastisch chirurg over opties. En verder komende week de nodige scans.

Ik schijn keuze te hebben uit borstbesparend met bestraling of mastectomie. Welke vragen zou ik arts en mezelf moeten stellen? Ik merk dat ik gevoelsmatig neig naar mastectomie.

Groetjes

Doortje

Dees
Beheerder

Re: welke vragen MOET ik stellen

Bericht door Dees » ma 19 sep 2016, 21:04

Hoi Doortje, he jakkie, zit je wéér in de mallemolen...... Allereerst ben ik benieuwd of je erfelijke aanleg voor borstkanker zou kunnen hebben. Daar moet een klinisch geneticus naar kijken. Dat kan belangrijk zijn voor de keuzes die je nu maakt.

Deze checklist kan helpen om te bepalen welke vragen je je arts moet stellen.

Deze checklist kan helpen om te kijken of je eventueel een borstreconstructie wilt.

Misschien helpt deze keuzehulp nog.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Doortje68

Bericht door Doortje68 » wo 21 sep 2016, 06:09

Bedankt voor je antwoord. Daar heb ik zeker wat aan!
Er is geen aanleiding om te denken aan erfelijke aanleg zegt oncoloog. Het zit niet in de familie. Maar ik heb wel gevraagd om aanvullend onderzoek.
Ik heb ooit, 20 jaar geleden ook afwijkende cellen op baarmoedermond gehad. Zou dat ook met elkaar re maken kunnen hebben?

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 21 sep 2016, 09:56

Hoi Doortje, er is een zeldzame genafwijking, CDH1, die een verhoogd risico geeft op lobulaire borstkanker en maagkanker. Als er maagkanker in je familie voorkomt, dan zou je daaraan kunnen denken.

Bij het beoordelen van of het 'in je familie' zit moet je ook bekijken hoe die familie is samengesteld. Als je vader veel broers had en geen zussen, kan het zijn dat een BRCA-mutatie generatieslang onopgemerkt blijft, omdat die wel een sterk verhoogd risico op borst- en eierstokkanker geeft bij vrouwen, maar voor mannen niet zo heel veel risico geeft (wel een beetje). Om maar aan te geven, met 'komt het voor in je familie' ben je er eigenlijk niet.

Joodse roots is ook een reden om aan een BRCA-genafwijking te denken.

Afwijkingen op de baarmoedermond, de baarmoederhals, komen heel veel voor. Dat kán kanker worden, maar wordt het meestal niet. Baarmoederhalskanker wordt meestal veroorzaak door het HPV-virus en staat los van erfelijke aanleg.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Wepe

Bericht door Wepe » do 22 sep 2016, 21:15

Hier nog een artikel uit augustus betreffende een Nederlands onderzoek mbt de 10-jaarsoverleving na een borstbesparende operatie of een masectomy. Het ging om primaire "kleine" tumoren.
http://www.thelancet.com/journals/lanon ... 5/fulltext?
Misschien heb je er wat aan,
groetjes Wepe

Gesloten

Terug naar “September 2016”