stoppen met tamoxifen ---> pap3a

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Jeanette

stoppen met tamoxifen ---> pap3a

Bericht door Jeanette » ma 19 sep 2016, 19:21

23 juni jl gestopt met tamoxifen vanwege de bijwerkingen.

Vorige week behoorlijk vloeien en al een paar weken verhoging (tussen de 37.7/38.0) Hiermee naar de ha geweest. Zij heeft bloed onderzocht op ontstekingen (niet aangetroffen) en mij na het aanhoudende vloeien doorverwezen naar gynaecoloog.

Daar heb ik een baarmoederwand uitstrijkje gekregen en een uitstrijkje van de baarmoederhals.

Uitslag;
uitstrijkje betreft een PAP3a, met atypische cellen van de binnenzijde van baarmoeder, aan de baarmoedermond zelf geen afwijkingen. Hierbij wordt aanvullend onderzoek geadviseerd in de vorm van een uitstrijkje van de binnenkant van de baarmoeder. Dat hadden we immers gelijk al gedaan en hiervan was de uitslag al bekend en goed! Willen we op super-safe zitten dan is een diagnostische hysteroscopie nog te overwegen (in de baarmoeder kijken) of we kunnen dit doen pas als er opnieuw bloedverlies ontstaat. ...........

Brrrr..... ik vind dit niet leuk. Borstkanker was ook "alleen maar" DCIS. Tot er een biopt werd genomen. Dat biopt is hier nu al genomen dus ik zou gerust moeten (kunnen?) zijn??

Ik heb al vaker tussentijdse bloedingen gehad. Mede daarom zijn de eierstokken vorig jaar april verwijderd. Ondanks dat toch nog vloeien begin dit jaar.

Mijn vraag;
Kan dit nog het gevolg zijn van het stoppen met de tamoxifen? Moet ik verder onderzoek doen? Of kan ik dit rustig achterwege laten en over een half jaar weer een uitstrijkje?

Ik wil de molen niet meer in (wie wel? :roll: ) maar wil eigenlijk ook wel graag gerustgesteld worden. Vooral die aanhoudende verhoging/koorts zit me ook niet lekker. Lig "toevallig" vandaag op bed met 39.3 en vreselijke buikpijn. Heeft er vast niks mee te maken en zal wel gewoon een griep zijn. Maar loop al weken met wat verhoging nu "uitbarsting"

Bedankt alvast voor het lezen, kon het niet bondiger op papier krijgen.

Enne Dees nogmaals bedankt voor het achterhalen van het mailadres. XXXX

JVollebergh

Re: stoppen met tamoxifen ---> pap3a

Bericht door JVollebergh » ma 19 sep 2016, 21:19

Beste Jeanette,
Dit soort onzekerheid is altijd vervelend...
Maar ik denk dat je gynaecoloog wel gelijk heeft. Het uitstrijkje laat mogelijk afwijkende cellen zien van de binnenkant van de baarmoeder die niet teruggevonden worden in het biopt. Maar dat biopt is 'blind', als graaien in een ballenbak: als je een rode bal trekt weet je dat er rode ballen in zitten, maar als je een blauwe trekt ben je niet zeker.
De kans is het grootst dat er niets aan de hand is en het bloedverlies komt door het stoppen met de tamoxifen. Maar als je zeker wilt zijn moet je inderdaad in de baarmoeder kijken en een gericht biopt nemen.
Ik denk overigens dat de koorts er niets mee te maken heeft, die past hier niet bij.
Succes met het maken van afwegingen. Bespreek het rustig nog een keer met je eigen gynaecoloog! En kijk eventueel voor dat gesprek nog eens op http://3goedevragen.nl

Jeanette

Bericht door Jeanette » di 20 sep 2016, 05:55

Heeeel erg bedankt voor deze reactie!!! Ik heb een super fijne gynaecoloog dus ga met alle vertrouwen het gesprek met haar in. Wat ben ik haar (nu) dankbaar dat ze gelijk een biopt nam. Op dat moment niet hoor. :o Vond het erg pijnlijk. Maar anders had ik daarvoor terug moeten komen nu.

Deze site is goud waard. Want inderdaad je wilt VANDAAG ventileren wat je bezighoudt. De belafspraak met mijn gynaecoloog is volgende week pas.

Trouwens een super goede beeldspraak;
Het uitstrijkje laat mogelijk afwijkende cellen zien van de binnenkant van de baarmoeder die niet teruggevonden worden in het biopt. Maar dat biopt is 'blind', als graaien in een ballenbak: als je een rode bal trekt weet je dat er rode ballen in zitten, maar als je een blauwe trekt ben je niet zeker.
Ik moet nu dus de beslissing nemen of ik durf af te wachten of zekerheid wil hebben? Lastige.......

Vroege ontdekking van baarmoederhalskanker levert geen overlevingswinst op?

Nog 1 vraag; die onrustige cellen? Zijn dat simpelweg de cellen die het bloedverlies veroorzaken? M.a.w. als je bloed verliest heb je dan altijd onrustige cellen?

Gipsy

Bericht door Gipsy » di 20 sep 2016, 08:33

Beste Jeanette, vervelend dat je je hier zo onzeker over voelt.
Sinds ik gestopt ben met Tamoxifen okt'15 heb ik ook 2 keer gevloeid terwijl mijn eierstokken verwijderd zijn.
Ik vraag me af, komt het vaak voor dat een baarmoeder zich opschoont dmv vloeien na het stoppen met Tamoxifen? Je leest daar namelijk niets over.
Voor mijn gevoel is het heel goed dat ik gevloeid heb want die Tamoxifen zorgt voor een onnatuurlijke verdikking van de baarmoederwand en dat is nu mooi opgeschoond.
Maar of mijn gevoel ook klopt ...?
Zou iemand daar antwoord op weten?
Bij voorbaat mijn hartelijke dank.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 20 sep 2016, 09:34

Ja, het komt vaker voor. De vraag is wel waarom jullie tamoxifen bleven slikken terwijl jullie eierstokken verwijderd waren. Jullie hadden ook over kunnen stappen naar een aromataseremmer, die deze bijwerking niet hebben.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Jeanette

Bericht door Jeanette » di 20 sep 2016, 10:20

Dat mocht (nog) niet. Omdat de tamoxifen niet gelijk uitgewerkt is. Daar is wel over gesproken maar protocol is dus nog even door te gaan met tamoxifen.

Gipsy

Bericht door Gipsy » di 20 sep 2016, 11:04

Dank voor je reactie Dees.
Dat wil ik hier best vertellen.
Die beslissing is genomen op aanraden van de oncoloog aangezien het door verklevingen niet gelukt is om één van de eierstokken helemaal te verwijderen. Er is een schilletje blijven zitten, volgens de gynaecologe. Daarom vond de oncoloog het geen goed idee om over te stappen.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 20 sep 2016, 12:37

De enige reden wanneer aromataseremmers geen goed idee is, als die eierstokken nog functioneren, dan krijg je namelijk een tegengesteld effect. Een schilletje die is blijven zitten, ik zie niet hoe dat nadelig kan zijn.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gipsy

Bericht door Gipsy » di 20 sep 2016, 13:24

Dees, daar dacht de oncoloog blijkbaar anders over.
Vorige week heb ik bloed laten prikken om mijn hormoonspiegel te laten bepalen.

Gesloten

Terug naar “September 2016”