zometa

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

rosje

zometa

Bericht door rosje » zo 18 sep 2016, 10:35

Goedemorgen,

Ik heb een vraag over Zometa...
Na borstsparende operatie in december 2015 en aansluitend bestraling, na uitslag hoog-risico toch vanaf maart aan de chemo. 4x AC en 12 x Taxol. De chemo heeft mijn lijf goed doorstaan, tijdens de Taxol ben ik weer een beetje gaat werken en door de coldcap heb ik mijn haar zodanig behouden, dat een haarwerk niet nodig was. In die vreselijke begintijd kon ik met mijn vragen op dit forum terecht en ben blij met alle steun en antwoorden!
Nu inmiddels een maand van de chemo af en deze week ga ik beginnen met de Tamoxifen.
Volgens mijn oncoloog wordt er nu ook direct gestart met Zometa 2x per jaar en niet pas bij de aromataseremmer. Ik weet: minder osteoporose en minder kans op botuitzaaiingen. Maar toch ook kans op kaaknecrose en het spul heeft natuurlijk ook andere bijwerkingen. Om goed af te kunnen wegen zou ik graag wat meer willen weten over percentages e.d., net zoals je dat ook ziet voor wel of niet chemo. Is hier iets meer over bekend? Overbehandelen is toch ook geen goede zaak?
groet,
Rosje

Dees
Beheerder

Re: zometa

Bericht door Dees » zo 18 sep 2016, 18:56

Hoi Rosje, dank voor de complimenten. Fijn om te horen.
Je stelt helemaal de juiste vragen. Is het effect zo groot dat je je het risico van de bijwerkingen kunt permitteren?

Hier staat de publicatie.

Het belangrijkste effect zie je in dit plaatje, 2,2% verschil in percentage botuitzaaiingen na 10 jaar en 3,3% verschil in borstkankeroverleving na 10 jaar:
Afbeelding

Helaas kan ik niet vinden wat het risico op kaaknecrose is, maar ik dácht dat dat vooral een risico is als je een ingreep hebt aan je tanden. Je kunt dan op tijd stoppen en je kunt ook preventief antibiotica slikken. Of dat voldoende is? Ik durf het niet te zeggen.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

rosje

Re: zometa

Bericht door rosje » ma 19 sep 2016, 16:29

dankjewel ( weer ) Dees,
Met deze informatie ga ik gewoon eens goed overleggen met mijn arts!
groetjes

Gesloten

Terug naar “September 2016”