hormoonpillen

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

hormoonpillen

Berichtdoor visje » za 16 jul 2016, 15:08

Ben na 3 jaar tamixifen nu aan de Anastrozol.
2 maanden slik ik die nu.Vorige week 1 infuus gehad NaCi.
Last van de gewrichten. Nekpijn .Hoofdpijn.
Is het deze pijn en last wel waard.
visje

Re: hormoonpillen

Berichtdoor Dees » za 16 jul 2016, 16:51

Hoi Visje, wat vervelend he. Gewrichtspijn is herkenbaar. Meestal wordt het beter als je eenmaal in beweging bent. Nekpijn en hoofdpijn klinkt meer als stress. Zou dat ook kunnen?

Ik denk altijd heel praktisch:
Stap 1: Kijken of er een andere verklaring is voor je klachten (bv werking van de schildklier, reuma)
Stap 2: Kijken of je met andere hormoontherapie minder bijwerkingen hebt (bijvoorbeeld terug naar tamoxifen of naar een andere aromataseremmer)
Stap 3: Kijken of er iets te doen is aan de bijwerkingen (zet het vooral hier neer, want we kennen veel oplossingen)
Stap 4: Je kunt altijd een test doen en een maand stoppen. Knap je op, dan weet je dat de bijwerkingen van de hormoontherapie komen. Knap je niet op, dan ligt het ergens anders aan en kun je net zo goed doorgaan met de hormoontherapie.
Stap 5: Afweging maken of het verminderde risico dóór de hormoontherapie de nadelen van al die bijwerkingen waard zijn. Helaas kan niemand je daarin een advies geven. Niemand kan in de toekomst kijken en niemand weet wat je moet doen.

- Als de kanker terugkomt, ondanks de hormoontherapie, baal je omdat je het dan voor niks geslikt hebt
- Als de kanker terugkomt, als je gestopt bent met hormoontherapie baal je omdat je je afvraagt of het anders was gegaan als je doorgegaan was
- Als de kanker niet terugkomt terwijl je hormoontherapie slikt, vraag je je af of je al die jaren voor niks de bijwerkingen hebt gehad

Een infuus NaCi is alleen maar zoutoplossing. Waarom heb je die gehad?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor visje » zo 17 jul 2016, 08:12

Bedankt Dees
Het Infuus is om mijn botten sterker te maken.ZOMETA.
De pillen ANASTROZOL maken die zwakker.
De nek en hoofdpijn is s`morgens na het opstaan het ergst.
Groetnis visje
visje

Berichtdoor Spraatje » zo 17 jul 2016, 19:13

Dag Annekes,
Ik ben na anderhalf jaar Anastrozol overgestapt op Exemestaan, vanwege de heftige gewrichtsklachten. Ik heb daar nu veel minder last van! In sowieso houdt het me niet meer uit mijn slaap.
Sterkte!
Spraatje

Berichtdoor Spraatje » zo 17 jul 2016, 19:18

Sorry, ik bedoel visje.
Spraatje

Berichtdoor Dees » zo 17 jul 2016, 20:19

Hoi Visje,
Slaap je ook heel slecht? Of niet diep genoeg? Het kan ook een gevolg zijn van bestraling. Het bindweefsel trekt dan samen en kan ervoor zorgen dat je elders pijn krijgt.

Een andere aromataseremmer proberen? Exemestaan of letrozole?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Keer terug naar Juli 2016