Ineens geen opvliegers meer

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Jacq_67

Ineens geen opvliegers meer

Bericht door Jacq_67 » za 30 apr 2016, 12:06

Hallo,

Ik heb 3 jaar geleden borstkanker gehad en heb na alle behandelingen eerst Tamoxifen voorgeschreven gekregen. Mijn oncoloog zei toen ik daarmee moest starten dat ik 5 jaar Tamoxifen moest slikken en daarna zou ik een andere aromataseremmer krijgen voor nog eens 2 à 5 jaar en misschien nog langer.
Ik was dan ook verbaast dat de oncoloog na 2,5 jaar Tamoxifen wilde overstappen op Letrozol. Dit zou ik dan 2,5 jaar moeten slikken en daarna zou ik klaar zijn met de hormonen. (waar ik wel verbaasd over was omdat ik ervan uitgegaan was dat ik het veel langer zou moeten slikken).

Maar afijn, ik slik nu 1,5 maand Letrozol en heb in het begin veel hoofdpijn en heel veel venijnige opvliegers gehad, zelfs zo erg dat ik overwoog te stoppen met de medicijnen.
2 weken geleden kreeg ik een heftige blaasontsteking en heb toen een antibioticakuur gehad en of het nu daardoor komt, ik heb ineens praktisch geen opvliegers meer!
Ik ben echt heel verbaasd daarover, maar ook een beetjes wantrouwig, want betekent dit dat ik misschien weer oestrogenen aanmaak? Dat is niet de bedoeling.
Ik ben nu 48 jaar en toen ik kanker kreeg absoluut nog niet in de overgang.
Mijn moeder ging pas in de overgang toen ze 54 jaar was, dus als ik op haar lijk...

In de bijsluiter las ik ook dat dit middel alleen mag worden gegeven aan vrouwen die postmenopauzaal zijn en ben ik dat dan? Wat vinden jullie hiervan? Begin juni krijg ik een Dexascan en moet dan ook mijn bloed laten controleren, zal ik zo lang wachten?

Dees
Beheerder

Re: Ineens geen opvliegers meer

Bericht door Dees » za 30 apr 2016, 17:42

Hoi Jacq67, normaal gesproken zou je op jouw leeftijd na chemo wel definitief in de overgang moeten zijn, maar....... dit klinkt alsof je echt wel uit de overgang aan het komen bent. Aromataseremmers (zoals letrozol) kunnen net het duwtje geven om uit de overgang te komen. (Ze worden ook wel eens gebruikt bij vruchtbaarheidsbehandelingen). Nu is uit de overgang komen niet persé heel erg, maar........ vóór de menstruatie komt de eisprong en je kunt dan wel zwanger raken.

Voor de zekerheid zou ik dus wel voorbehoedsmiddelen gebruiken als je gemeenschap hebt. Voor de rest kun je best afwachten. Zou je een menstruatie krijgen, dan ben je eigenlijk weer premenopausaal en dan is het advies volgens de richtlijn terug naar tamoxifen.

Als je er onzeker van wordt, zou je ook je arts kunnen benaderen.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Jacq_67

Bericht door Jacq_67 » zo 01 mei 2016, 00:03

Hallo Dees,

Bedankt voor je antwoord, weer iets geleerd.
Maar waar ik angstig van word is dat ik dan teveel oestrogenen in mijn lichaam kan hebben waardoor de kanker weer terug kan komen, of zie ik dat verkeerd?

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » zo 01 mei 2016, 09:53

Hoi Jacq67, nou, het is geen reden om acuut heel angstig te worden. Je slikt de hormoontherapie preventief he. Dat betekent dat de meeste vrouwen die slikken terwijl ze nooit uitzaaiingen hadden gekregen. Sommigen krijgen desondanks uitzaaiingen en voor sommigen betekent de hormoontherapie het verschil tussen wel of geen uitzaaiingen krijgen. Helaas weten we niet wie in welke groep zit.

Stel dat je gaat menstrueren, dan is het vroeg genoeg om met je arts te overleggen. Het advies zal dan waarschijnlijk zijn om weer tamoxifen te gaan gebruiken en gezien je leeftijd is de kans groot dat dat tamoxifen zonder eierstokonderdrukking zal zijn. Dat scheelt een berg aan bijwerkingen.

Take care !
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “April 2016”