Spier- en gewrichtspijn na hormoontherapie

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Nansk

Spier- en gewrichtspijn na hormoontherapie

Bericht door Nansk » za 30 apr 2016, 00:03

Hoi,

Ik ben bijna drie jaar geleden geopereerd en bestraald aan borstkanker. Tijdens de hormoontherapie die daar op volgde keer ik veel last van spier- en gewrichtspijn. Ik ben een aantal keer overgestapt ( o.a. Van Tamoxifen naar Femara) maar uiteindelijk na twee en een half jaar in overleg met de oncoloog definitief gestopt. Het is nu drie maanden later en ik heb nog steeds dezelfde klachten. Hopeloos, het beperkt me enorm. Als ik het internet afstruin lees ik nooit hoe het anderen vergaat na het stoppen met de hormoontherapie. Eigenlijk ben ik zo benieuwd of dit vaker voorkomt, dat de klachten aanhouden en vraag ik me of ze überhaupt wel zullen verdwijnen.

Groet Nanda

Dees
Beheerder

Re: Spier- en gewrichtspijn na hormoontherapie

Bericht door Dees » za 30 apr 2016, 18:13

Hoi Nanda, ontzettend vervelend. Helaas herkenbaar. Ik heb van artsen begrepen dat het een maand of zes duurt voordat je lichaam na het stoppen van hormoontherapie hersteld is.

Nu weet ik niet of je chemo hebt gehad, hoe oud je bent, of je door de behandelingen in de overgang bent geraakt etc. Ik ben op mijn 37e in de overgang gekomen door chemo en heb mijn eierstokken laten verwijderen. Ik ben na 2,5 jaar hormoontherapie gestopt. Ik ben nu 9 jaar na diagnose, maar doordat ik in de overgang ben gebleven, zijn ook heel veel klachten gebleven. Opvliegers, slecht slapen, droge huid, droge slijmvliezen en ook spier- en gewrichtspijn. Ik ben bijna 46 maar voel me in dat opzicht echt een oude vrouw. Als het koud en vochtig is buiten, zoals nu, voel ik mijn gewrichten extra. Ik ben wel eens getest op reuma, maar dat bleek ik niet te hebben.

Laatst las ik dit artikel over mensen die op jonge leeftijd kanker kregen en overleefden en dat ze zich oud voelen. Zou het zoiets kunnen zijn?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “April 2016”