injecties eierstokken

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

vivian

injecties eierstokken

Bericht door vivian » vr 29 apr 2016, 09:57

Hallo, een paar jaar terug kreeg ik te horen dat ik borstkanker (Her2Neu+ en hormoongevoelig) heb met een uitzaaiing in de lever. Na ruim 2 jaar van behandelingen (chemo, herceptin, operaties) ben ik nu in complete remissie.
Het enige probleem is dat ik een half jaar na de chemo weer ongesteld werd. Ik ben nu 45 en de artsen weten niet goed wat ze ermee aan moeten. Ik ben in behandeling in Zwolle en Groningen (2nd opinion). De ene keer zeggen ze dat ik naast de Tamoxifen ook injecties moet krijgen om de eierstokfunctie stil te leggen. Het laatste half jaar vertelden beide ziekenhuizen mij dat het bij vrouwen boven de 40 niet meer hoeft, ook niet als je al eens uitzaaiingen hebt gehad. Het zou niets toevoegen. Dit zou een richtlijn zijn vanuit Amsterdam. Maar vorige week kreeg ik van mijn oncoloog te horen dat er een nieuwe richtlijn is vanuit Amerika waarin staat dat injecties wel aan te raden zijn voor vrouwen in mijn situatie.
Ik weet het echt niet meer. De artsen hebben de afgelopen jaren hun advies iedere keer aangepast wat de injecties betreft. Ik heb nu weinig bijwerkingen van de Herceptin en de Tamoxifen. Daar ben ik blij mee, want ik heb een gezin en een baan van 32 uur. Ik kan het allemaal nog aan, maar weet niet hoe dat zal zijn als ik acuut in de overgang kom. Ook ben ik bang dat mijn reeds bestaande botontkalking erger wordt. Oftewel: als de injecties niets toevoegen, wil ik ze liever niet maar ik kan niet goed een keuze maken als de adviezen steeds veranderen.

Dees
Beheerder

Re: injecties eierstokken

Bericht door Dees » vr 29 apr 2016, 11:17

Hoi Vivian, zou je geen uitgezaaide ziekte hebben en het risico op uitzaaiingen niet heel groot, dan zou het advies tamoxifen zonder Zoladex/Lucrin kunnen zijn. Met uitgezaaide ziekte kan ik mij werkelijk niet voorstellen dat artsen het zonder Zoladex/Lucrin zouden overwegen. Ik kan mij geen enkel congres herinneren waar iets anders gezegd is. Ik kan me ook voorstellen dat je dan kiest voor eierstokverwijdering in plaats van injecties.

Het lastige is wel dat je in complete remissie bent. Hoe compleet is compleet? Komt er op een dag weer tumoractiviteit? Wie zal het zeggen?

Ik snap dat je geen zin hebt om eraan te beginnen en dat kwaliteit van leven ook heel belangrijk is, maar ik geloof dat ik in jouw situatie geen risico zou nemen. Misschien kun je medicatie tegen botontkalking krijgen. Die remt ook het krijgen van botuitzaaiingen.

Lastig, lastig, lastig......

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

marleen2

Re: injecties eierstokken

Bericht door marleen2 » vr 29 apr 2016, 14:20

Veel herkenning de afgelopen dagen op dit forum.
Eerst bij Janelle en nu ook bij Vivian.

Ik zit in dezelfde situatie. Oorspronkelijk ook uitzaaiingen in lever, na behandelingen complete remissie, maar ook menstruatie die weer op gang kwam en nu al meer dan een jaar dezelfde discussie: wel of geen injecties.
Ik slik inmiddels een jaar Tamoxifen maar heb nog geen injecties gekregen. Bij mij zijn de artsen (2 verschillende ziekenhuizen) er ook niet uit. Ik heb inderdaad ook gehoord dat het boven de 40 niet hoeft.

Gesloten

Terug naar “April 2016”