injecties eierstokken

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

vivian

injecties eierstokken

Bericht door vivian » vr 29 apr 2016, 09:57

Hallo, een paar jaar terug kreeg ik te horen dat ik borstkanker (Her2Neu+ en hormoongevoelig) heb met een uitzaaiing in de lever. Na ruim 2 jaar van behandelingen (chemo, herceptin, operaties) ben ik nu in complete remissie.
Het enige probleem is dat ik een half jaar na de chemo weer ongesteld werd. Ik ben nu 45 en de artsen weten niet goed wat ze ermee aan moeten. Ik ben in behandeling in Zwolle en Groningen (2nd opinion). De ene keer zeggen ze dat ik naast de Tamoxifen ook injecties moet krijgen om de eierstokfunctie stil te leggen. Het laatste half jaar vertelden beide ziekenhuizen mij dat het bij vrouwen boven de 40 niet meer hoeft, ook niet als je al eens uitzaaiingen hebt gehad. Het zou niets toevoegen. Dit zou een richtlijn zijn vanuit Amsterdam. Maar vorige week kreeg ik van mijn oncoloog te horen dat er een nieuwe richtlijn is vanuit Amerika waarin staat dat injecties wel aan te raden zijn voor vrouwen in mijn situatie.
Ik weet het echt niet meer. De artsen hebben de afgelopen jaren hun advies iedere keer aangepast wat de injecties betreft. Ik heb nu weinig bijwerkingen van de Herceptin en de Tamoxifen. Daar ben ik blij mee, want ik heb een gezin en een baan van 32 uur. Ik kan het allemaal nog aan, maar weet niet hoe dat zal zijn als ik acuut in de overgang kom. Ook ben ik bang dat mijn reeds bestaande botontkalking erger wordt. Oftewel: als de injecties niets toevoegen, wil ik ze liever niet maar ik kan niet goed een keuze maken als de adviezen steeds veranderen.

Dees
Beheerder

Re: injecties eierstokken

Bericht door Dees » vr 29 apr 2016, 11:17