Bestralen met de "Franse slag"

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Wepe

Bestralen met de "Franse slag"

Bericht door Wepe » di 26 apr 2016, 14:12

Op 3 mei start dan mijn eerste bestraling. Het betreft mijn linkerborst
Ik zie er tegenop, zeker na het lezen wat er zoal aan bijverschijnselen kunnen ontstaan.
Wat mij opvalt hier, in Clermont Ferrand in de Clinique, is dat bij navraag over the breathhold techniek, men echt niet wist waar ik het over had. Ze doen het niet en nooit gedaan ook.
Vreemd dat er zoveel verschil is tussen de verschillende landen.
Zij vertellen mij dat zij de allernieuwste apparatuur hebben, waarbij de bestraling zo goed mogelijk gedoseerd wordt.
Het betreft een zgn dynamische ARC-therapie met intensiteit modulatie (VMAT/IMRT). Daar bedoelen ze dan mee dat de snelheid en de intensiteit van de bestraling in functie verschillen per het te bestralen gedeelte. Het apparaat schijnt om mij heen te gaan draaien.
Klinkt leuk, maar...hoe zit het nou met de bij effecten voor mijn hart. Moet ik nu zelf de breath hold methode maar toepassen tijdens de bestralingen??

Na het bestralen krijg ik dan nog aromataseremmers, heb (nog) geen idee hoelang.

Alvast bedankt voor het antwoord,
groetjes Wepe

Dees
Beheerder

Re: Bestralen met de "Franse slag"

Bericht door Dees » di 26 apr 2016, 19:04

Hoi Wepe, helaas zit je in de achtbaan zeg. Er zijn internationaal wel verschillen, maar die zijn niet heel groot. In Nederland past ook niet elk centrum de Breath Hold methode toe en volgens mij is het ook niet altijd belangrijk. Zit/zat de borstkanker in je linker of je rechterborst?

Ik weet helaas niks van bestralingsapparatuur. Wat kun je anders dan erop vertrouwen dat ze weten wat ze doen?

Aromataseremmer, het advies zal in elk geval vijf jaar zijn en wellicht tegen die tijd 7 of 10 jaar. Je moet toch eerst met vijf beginnen......

Take care !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Wepe

Re: Bestralen met de "Franse slag"

Bericht door Wepe » wo 27 apr 2016, 05:36

Dank Dees, de borstkanker zit links. Daarom ook mijn interesse in de bestralingstechniek.
Ja inderdaad een achtbaan, maar wel eentje waar ik mee opsta en naar bed ga. Tijd ik weet het, het is allemaal nog erg kort 5 1/2 week na operatie.
Groetjes Wepe

Gesloten

Terug naar “April 2016”