Chemotherapie als na behandeling

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Borstkanker35

Chemotherapie als na behandeling

Bericht door Borstkanker35 » za 23 apr 2016, 08:35

Goedemorgen. Ik lees al sinds ik weet dat ik borst kanker heb hier op de site en vind het super dat deze site bestaat. Goed werk!
Een week voor ik 35 werd heb ik mezelf preventief laten onderzoeken op borst kanker. Dit omdat mijn moeder en mm ook deze ziekte hebben gehad. Helaas bleek ik de gelukkige en kreeg de uitslag borst kanker. Het bleek een mucineus carcinoom. Ze hebben inmiddels de borst verwijderd en gelukkig kon ik een directe reconstructie krijgen waar nu ook aan gewerkt wordt om deze op hetzelfde niveau te krijgen. Nu blijkt dat de tumor 4cm was en volledig hormoon gevoelig. Ze willen mij nu hormoon therapie en chemotherapie geven als na behandeling. Nu vraag ik me af waarom ik chemotherapie moet krijgen. Snij randen waren schoon. Ik begreep iets over dat het om mijn leeftijd en tumor grootte zou gaan en ze bang zijn dat er onzichtbare cellen in mij kunnen zitten. Kunnen jullie mij misschien iets wijzer maken? Moet ik het wel of niet doen?

Dees
Beheerder

Re: Chemotherapie als na behandeling

Bericht door Dees » za 23 apr 2016, 08:45

Hoi Borstkanker35, dank voor het compliment. He wat een ellende zeg, wat een schok.

Borstkanker kan een geniepige ziekte zijn. Dan verspreidt het zich naar longen, lever, botten, hersenen. We spreken dan over uitgezaaide borstkanker. Dan is het normaal gesproken nog wel te behandelen maar niet meer te genezen. We weten dat hormoontherapie bij hormoongevoelige borstkanker de kans op uitzaaiingen verkleint. We weten ook dat chemotherapie de kans op uitzaaiingen verkleint.

Of de voordelen van chemo groter zijn dan de nadelen wordt ingeschat op een aantal kenmerken, grootte, graad, aantal positieve okselklieren, leeftijd van de patiënt, fitheid van de patiënt op moment van diagnose. We weten dat je bij een gemiddelde tumor bij iemand van een jaar of 50 ongeveer 7 a 8 van de 10 mensen chemo geeft terwijl ze nooit uitzaaiingen hadden gehad, 1 van de 10 krijgt uitzaaiingen ondanks chemo, maar voor 1 a 2 mensen betekent deze chemo het verschil tussen wel of geen uitzaaiingen krijgen (dus wel of niet doodgaan aan borstkanker).

Op basis van je leeftijd en de grootte van de tumor kom je zeker in aanmerking voor chemo. Mucineuze borstkanker is doorgaans juist minder agressief en dat zou weer tegen chemo pleiten, lees hier meer info.

Als de graad nu ook nog 3 is en ze hebben al verschillende positieve okselklieren gezien, dan kun je er wel vanuit gaan dat je tumor Hoog risico heeft. Bij ontbreken van die gegevens zou je kunnen vragen of er een Mammaprint gemaakt kan worden. Daarbij wordt gekeken naar de genetische eigenschappen van de tumor en wordt deze ingeschat op Hoog risico of laag risico. Niks geeft 100% zekerheid, maar het kan de kans verkleinen dat je voor niks chemo krijgt. Hier vind je meer informatie.

De test kost iets van 3000 euro, dus als het nagenoeg zeker is dat er hoog risico uit komt, kan ik ook begrijpen dat ze die test niet willen doen, maar anders zou ik er gewoon om vragen !!! Het wordt in veel aanvullende verzekeringen genoemd dat het vergoed wordt.

Kun je hier iets mee?

Is er ook gekeken of je drager bent van de BRCA-genmutatie? Met spoeddiagnostiek weet je het antwoord snel. Het kan je behandeltraject beïnvloeden.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Borstkanker35

Bericht door Borstkanker35 » za 23 apr 2016, 09:18

Ik snap niet veel van de termen van de patholoog. Dominante tumor is invasief carcinoom met cis. Type mucineus. 4cm tubulaire diffentiatie 3 <10% mitosen per 2mm2 7. Kernpolymorfie 2. Graad volgens Bloom richardson II. Her2 immunohistochemie dubieus score 2+. Dcis graad 1 met cribiform architectuur. Tnm classificatie pt2.

Nou ik snap er niet veel van. Vandaar dat ik het hier naar vraag. Ik zou graag willen weten waar ik goed aan doe.

Erfelijkheid s onderzoek heb ik inmiddels aangevraagd en is op touw gezet al. Helaas heb ik geen extra verzekering om een mamma print vergoedt te krijgen en het geld ook niet. Dus dat is voor mij geen optie.

Borstkanker35

Bericht door Borstkanker35 » za 23 apr 2016, 09:19

Ze hadden wel iets gezien in de oksel. Maar het waren geen uitzaaiingen. Ze hadden het over dat er kans was dat er cellen elders in het lichaam zouden kunnen zitten die nu nog onzichtbaar waren.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » za 23 apr 2016, 09:43

Beste borstkanker35, uitzaaiingen van borstkanker in longen, lever, hersenen, botten kunnen na 5, 10 en 15 jaar pas zichtbaar worden. Zeker hormoongevoelige tumoren kunnen na hele lange tijd nog uitzaaien (maar de kans daarop wordt met de tijd wel kleiner. Het gaat er dus inderdaad om om de kans daarop te verkleinen. Dat is wat chemo doet (en hormoontherapie ook). Het pakt (hopelijk) die kankercellen aan die elders zitten te slapen om ooit een uitzaaiing te worden.

Hier vind je meer informatie over Wanneer chemotherapie.

Hier vind je informatie over het pathologisch rapport. Ik zie dat de tumor graad 2 heeft (dat is dat Bloom-verhaal). Over het Her2Neu-verhaal zijn dus nog vraagtekens. Het is belangrijk dat dat goed uitgezocht wordt. Her2Neu-positieve tumoren zijn van oudsher agressieve tumoren. Sinds de komst van medicijnen (trastuzumab (merknaam Herceptin), pertuzumab (merknaam Perjeta), lapatinib (merknaam Tyverb) etc), die daar speciaal op aangrijpen, is de overlevingskans enorm verbeterd. Ik vermoed dat ze bij Her2Neu+ sowieso chemo en Herceptin willen geven.

Bij hormoongevoelige borstkanker is het de vraag. De Mammaprint wordt ook vaak vanuit het ziekenhuis vergoed. Gewoon vragen. Als het verantwoord is om chemo te skippen, kun je je de ellende van chemo én de nadelige effecten van chemo besparen.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Borstkanker35

Bericht door Borstkanker35 » za 23 apr 2016, 10:07

Dank je Dees voor de snelle antwoorden. Ik ga maandag eerst maar eens contact leggen met het ziekenhuis. Ik zal het laten weten als ik meer weet waarom etc.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 26 apr 2016, 19:26

Take care
Groeten, Dees

Borstkanker35

Bericht door Borstkanker35 » vr 29 apr 2016, 13:13

Hallo Dees.

Volgende week heb ik pas gesprek met de oncoloog, maar al wel contact gehad met de oncologisch verpleegkundige. Ik zat er zo mee in mijn maag dat ik niet zo lang kon wachten op heldere antwoorden. Zei heeft te kennen gegeven dat wat een mammaprint ook als uitslag zou geven dit geen invloed zou hebben op hun advies. Ze vinden mij te jong en de risico's te groot om geen chemotherapie te geven. Daarnaast vonden ze de grootte van 4cm en aangezien er al een dcis bij aangetroffen was dat ze echt alles uit willen roeien. Ze vertelde me ook dat dit 1 keer besloten kan worden. Als ik nu nee zeg en ik krijg toch uitzaaiingen dan vergeef ik het mezelf nooit. Ik ga de chemotherapie volgen en ik hoop dat ik over 10 jaar mag en kan zeggen dat ik de juiste keuze had gemaakt.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » vr 29 apr 2016, 15:46

Beste Borstkanker35,
Is er al duidelijkheid over die Her2neu?

Aan de uitleg van de oncologieverpleegkundige zitten twee kanten. Chemo kan kanker bestrijden en je leven redden. Chemo kan ook je leven en lichaam beschadigen en bv een tweede keer kanker veroorzaken. DCIS is geen borstkanker, maar kan kanker worden. Het zijn afwijkende cellen. Dat stuk telt niet mee voor de risico-inschatting. Ik zou niet weten waarom er geen Mammaprint gedaan hoeft te worden (behalve dan dat het geld kost). Het is gewoon extra informatie, waardoor jij en je team nog beter kunnen beslissen wat goed is voor je. Een second opinion is ook een mogelijkheid want dan kun je er met meer overtuiging aan beginnen als dat het advies is. Persoonlijk zou ik dan naar het Antoni van Leeuwenhoekziekenhuis gaan.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees

Gesloten

Terug naar “April 2016”