Genetische test en mammaprint

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Mij

Genetische test en mammaprint

Bericht door Mij » di 19 apr 2016, 21:08

Hallo, ik heb twee vragen.
Op TV bij RTL Late Night sprak oncoloog Jaqueline Stouthart over dat er nu een genetische test op tumormateriaal bestaat die kan voorspellen of je uitzaaiingen krijgt (is de kans groot dan adviseren ze chemo).
Ik heb drie jaar geleden borstkanker gehad, alle behandelingen waaronder chemo. Nu blijkt dat het niet meer nodig is om 'standaard' chemo te geven door die test. Ik vraag me nu natuurlijk af of ik voor niks met chemo behandeld ben en mijn vraag is of ik er nu achteraf ook nog achter kan komen dmv die genetisch test of ik nog risico loop (risico op uitzaaiingen)?
Vraag 2: Kan dit alsnog achteraf met de mammaprint, want 3 jaar geleden werd tegen mij gezegd dat met mijn tumorgrootte en uitzaaiingen in de oksel het geen zin had om deze mammaprint te doen. Maar ook dat schijnt tegenwoordig wel te kunnen? (werd ook door Jaqueline gezegd).

Mij

Re: Genetische test en mammaprint

Bericht door Mij » wo 20 apr 2016, 06:57

Ik ben er inmiddels achter dat het voor mij (nog) niet zou gelden deze gentest. Bij mij waren teveel okselklieren aangedaan (meer dan drie). Maar toch ben ik benieuwd naar het antwoord op mijn vraag.

Dees
Beheerder

Re: Genetische test en mammaprint

Bericht door Dees » wo 20 apr 2016, 11:03

Hoi Mij, ik kan me voorstellen dat je door de resultaten met de Mammaprint, de Mindact-studie, nu denkt: Heb ik voor niks chemo gehad? Nu acht ik de kans met meer dan drie aangedane okselklieren op de uitslag 'laag risico' tamelijk klein, dus ik denk dat de Mammaprint eerder een bevestiging was geweest dat chemo juist je overlevingskansen heeft verbeterd.

Los daarvan, zo gaat dat met wetenschap. Er komen steeds nieuwe inzichten en die hadden het beleid kunnen beinvloeden, maar helaas hadden ze die inzichten niet in het verleden...

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “April 2016”