Pathologisch rapport

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

@ni

Pathologisch rapport

Bericht door @ni » ma 18 apr 2016, 22:26

Goedenavond,

Ik heb een vraag over onderstaande.

Betreft: schildwachtlymfklierexcisie.
Onderwerp: Massale extranodale groei: nee. Wel beperkte uitbreiding buiten de lymfeklier met hier tumor reikend tot in gecauteriseerd oppervlak.

Het lijkt mij tegenstrijdig wanneer men vermeldt dat er geen extranodale groei is maar wel uitbreiding buiten de lymfklier. Er is één lymfeklier verwijderd. Er bevonden zich in de klier macrometastasen. De tumor heeft graad I.

Waar zou zich deze uitbreiding kunnen bevinden? In welk weefsel? Hoe erg is dit? Zou u of een collega mij uit de verwarring kunnen halen :?:

Overigens levert mij dit, bovenop de 25 bestralingen, er 8 extra op.

Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,
Anni

Dees
Beheerder

Re: Pathologisch rapport

Bericht door Dees » di 19 apr 2016, 17:23

Hoi Anni, he wat spannend. Hele goede vraag. Dat moet je echt terugkoppelen met de patholoog. Misschien heeft hij/zij wel een fout gemaakt. Graad 1 en toch iets in de oksel, dat verwacht je niet helemaal. Is er meer bekend over de eigenschappen van de tumor? Hormoongevoelig? Her2Neu? Is er een Mammaprint aangevraagd? Ga je nog chemotherapie krijgen? Hoe oud ben je?

Als je ipv een borstsparende operatie voor een borstamputatie (evt met directe reconstructie) kiest, kun je dan bestraling (en die boost) voorkomen?

Vragen die je kunt stellen aan de artsen:

- Vergroot het bestralen mijn overlevingskansen?
- Verkleint het bestralen de kans dat de borstkanker lokaal terug komt (dat is ongetwijfeld zo). Hoeveel patiënten moeten er dan behandeld worden om bij één iemand te voorkomen dat er kanker terugkomt? (50% vermindering zegt niet zoveel. Als je een miljoen mensen moet bestralen zodat niet 2 maar 1 iemand een lokaal recidief krijgt, dan is dat ook een vermindering van 50%, maar.... daarvoor moeten dan wel een miljoen mensen bestraald worden en lopen een miljoen mensen het risico op schade).
- Stel, we doen dat bestralen niet en de borstkanker komt lokaal terug, wat dan? Kan ik dan toch nog gewoon behandeld worden met de kans te genezen?
- Hoe groot is de kans dat ik lymfoedeem, hartproblemen of een tweede keer kanker ontwikkel of andere restschade ten gevolge van de bestraling?

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “April 2016”