DCIS en bestraling

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Dees
Beheerder

Re: DCIS en bestraling

Bericht door Dees » di 26 apr 2016, 19:07

dukdalfje schreef:Beste Dees,
Ik kom er nu achter dat ik het antwoord niet weet op de basisvraag: hoe kan DCIS (niet-invasief) überhaupt terugkomen als de plek eruit is gehaald met schone randen? Ik kan daar niets over vinden.
Hoi Dukdalfje, ik denk dat dat alleen maar kan als er elders ook een stukje DCIS zat, maar precies weet ik het niet. Succes met het gesprek.

Narigheid, Anna. Het komt haast nooit voor, maar je kunt inderdaad nét die pechvogel zijn. Sterkte daarmee !
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Anna56

Bericht door Anna56 » di 26 apr 2016, 21:58

Dukdalfje, wat Dees zegt is waar, de kans is heel klein, ik had gewoon pech. Inmiddels de behandeling (het hele pretpakket) al anderhalfjaar achter me en hopelijk blijft t weg. Heb mijn leven weer 100% opgepakt (meer, eigenlijk.... ) In de VS geven ze vaak antihormoontherapie aan vrouwen met DCIS. Maar ik weet niet, dat is toch wel schieten met een kanon op een mug. Ik heb Tamoxifen en moet totaal 10 jaar.. Na 3 jaar aromataseremmers.
In jouw schoenen, zou ik de adviezen van de oncoloog volgen, en niet al te bang zijn. De adviezen zijn gebaseerd op cijfers over recurrence. Maar je kunt niet veel meer doen dan erop vertrouwen dat t weg is. Maar wel: je oksels regelmatig goed voelen. Dat had mij eerder wakker gemaakt. Voelde het nu pas toen er al een flinke knots zat. Na DCIS checken ze je elk jaar met een mammo. Dus die bescherming heb je ook.
Groetjes,
Anna

dukdalfje

Bericht door dukdalfje » wo 27 apr 2016, 08:51

Hallo Anna,
Fijn dat je er nog bent en helemaal leeft! Hoop dat ik dat ook kan als ik serieus bedreigd word... Merk wel dat dit hele gebeuren mij nu (met 'slechts' voorstadium) al wakker schud en extra blij maakt met... eigenlijk alles. Ik wil graag nog een hele tijd op deze aarde verblijven.
Antihormoontherapie schat ik voor mij toch echt in als overbehandeling. Dat vindt het ziekenhuis overigens ook. Nu moet ik afwegen of bestraling in mijn geval/voor mij overbehandeling zou zijn. Ik ga een lijst maken met alle argumenten pro en contra en dan volgt de afweging: voel ik mij veilig (genoeg) als ik zou kiezen voor 'niet bestralen'. Zeer bedankt voor de tip, mijn oksel ga ik voortaan controleren, ik vind wel een manier om dit regelmatig te doen zonder dat het al te veel nadruk krijgt.
Nadat ik een beslissing heb genomen, zal ik mijn situatie plus lijstje met afwegingen hier op het forum zetten. Wie weet heeft een andere vrouw in een vergelijkbaar schuitje er wat aan bij háár afweging om wel/niet te bestralen bij DCIS graad II.
Ik ga nu het gesprek met de radiotherapeut voorbereiden en aan mijn lijstje beginnen ;)

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » do 28 apr 2016, 09:57

dukdalfje schreef:Nadat ik een beslissing heb genomen, zal ik mijn situatie plus lijstje met afwegingen hier op het forum zetten. Wie weet heeft een andere vrouw in een vergelijkbaar schuitje er wat aan bij háár afweging om wel/niet te bestralen bij DCIS graad II.
Oh, als je dat wilt doen, héél graag. Succes !!

Anna, ook succes !
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “April 2016”