Genetisch onderzoek?

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Elizabeth

Genetisch onderzoek?

Bericht door Elizabeth » zo 17 apr 2016, 10:09

Dag Dees of collega...

Heeft het zin om alsnog uit te zoeken of ik het chek2gen heb ivm mijn 2 dochters? Heeft dat waarde voor hen? Ik wil graag dát gedaan hebben wat moet of zou moeten als moeder.
Mijn operatie was in november '14. Traject van injecties afgelopen 7 april afgerond.
Er is in de familie géén geschiedenis van borstkanker,ook geen andere vormen van kanker, heb dit goed nagevraagd en doorgevraagd.
Ik ben 'de eerste' ( en met her2neu+++)
1.Wel had mijn vader darmkanker op zijn 50ste, niet hieraan overleden. Alleen operatie, verder prima conditie. Vrolijk en fit. Hij werd 76 jaar, hartstilstand,
2.Mijn oudste broer had melanoom, later met uitzaaiingen overal in de lymfeklieren. Mijn broer is hier wel aan overleden, 52 jaar oud.
Ik heb nog een sportieve/ actieve broer, nu 65. Geen bijzonderheden..
Ps.
Heb bij afsluitend gesprek toch het path.rapport opgevraagd en gekregen. Het bleek uiteindelijk ipv 'eng' bevrijdend. Voel me nu 'vrijer'. Losser. Ik kan niet in de toekomst zien, ik wil verder met mijn leven. 'Morgen' is morgen pas aan de beurt...

Dees
Beheerder

Re: Genetisch onderzoek?

Bericht door Dees » zo 17 apr 2016, 12:56

Hoi Elizabeth, wat fijn om te horen dat het inzien van het pathologisch rapport je rust heeft gegeven. Na kanker ben je je extra bewust van de kwetsbaarheid van het leven, maar het is waar, niemand kan in de toekomst kijken.
Yesterday is history
Tomorrow is a mystery
Today is a gift
That's why we call it 'the present'
Er is geen dringende reden om je op CHEK2 te laten controleren. Ik weet niet hoe oud je bent, maar als je jong borstkanker kreeg, hebben je dochters op basis van jouw geschiedenis en je leeftijd al het advies om zichzelf goed in de gaten te houden. Dat verandert niet door het vinden van een CHEK2-mutatie. Het kan, in mijn optiek, alleen maar onterecht veel angst geven. Hier vind je meer informatie. We weten nog zo ontzettend veel niet over CHEK2.

Op basis van de Nederlandse richtlijnen, kom je, volgens mij, niet in aanmerking om doorverwezen te worden naar een klinisch geneticus (tenzij je onder de 40 was toen je borstkanker kreeg, je joodse roots hebt of uit een kleine familie met weinig mannen komt want ik begrijp dat er verder geen borst- of eierstokkanker in je familie voorkomt). Dat is ook niet gebeurd he? Er is niet naar BRCA gekeken?

Laatst ontdekten we dat de Amerikaanse richtlijnen anders zijn. Samengevat komt het dan hier op neer:
Afbeelding

Ik vind de combinatie van je vader die jong darmkanker kreeg, je broer die jong een melanoom kreeg en van jou wél opvallend. Je zou daar best eens over kunnen overleggen met een klinisch geneticus...

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Elizabeth

Re: Genetisch onderzoek?

Bericht door Elizabeth » zo 17 apr 2016, 13:15

Dank je wel Dees, ik kan hier zéker wat mee. Jouw advies neem ik dus ter harte!
Ps.
Ik was 61 jaar toen in nov. '14 borstkanker diagnose kwam, deze zomer word ik 63.
Wel wat neuropathie schade en de Letrozol/ Ibandronaat geven wat spier-/botpijn,maar dat kan mijn 'levensvreugde' / en soms levenspret niet drukken! :grin:
Zóóveel steun gehad aan deze site,maar dat had ik al eens eerder vermeld!!
Jij en je collega's zijn 'toppertjes'!

Gesloten

Terug naar “April 2016”