Borstkanker boven de 85

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Efje

Borstkanker boven de 85

Bericht door Efje » za 16 apr 2016, 18:46

Mijn moeder is 86 en heeft in februari verteld dat ze borstkanker heeft. Ze had al een half jaar rondgelopen met knobbel die steeds groter werd. Momenteel is de ene borst enorm vergroot en ziet bont en blauw/paars. Ze kan geen bh meer dragen. Ook in haar oksel zaten opgezette klieren. Ze wil geen behandeling, wel een biopt laten nemen om te kijken of de kanker hormoongevoelig was. Dit was die niet. Ze wil verder niks. Nu is ze kortademig en kan eigenlijk niets meer zelfstandig, daarvoor deed ze alles nog zelf en woont dus ook zelfstandig. Opstaan van de bank en naar toilet lopen kost veel moeite. Volgens de huisarts heeft ze vocht achter de longen, vermoed uitzaaiingen. Geestelijk is ze nog 100%.
Ze krijgt medicijnen voor haar hart, al heel lang last van hartritmestoornissen, en bloeddruk verlagers en plastabletten.
Mijn vraag is of er ervaringen zijn met mensen die boven de 85 zijn, waarbij borstkanker is geconstateerd en waarbij de patiënt geen behandeling wil. Hoe is het verloop... De prognose...?
Ik probeer een houvast te zoeken...

Dees
Beheerder

Re: Borstkanker boven de 85

Bericht door Dees » za 16 apr 2016, 19:49

Hoi Efje, wat ontzettend moeilijk. Het is je moeder's goed recht om geen behandeling te willen, maar als ze veel last heeft, zijn er ongetwijfeld manieren om haar kwaliteit van leven te verbeteren. Wat zou ze willen?

Mij lijkt dat er spoedig een goed gesprek met de huisarts moet komen. De bloeddrukverlagers die ze slikt, slikt ze om de kans op een hartaanval te verkleinen, maar de vraag is of dat nou wel zo handig is.

Het lijkt me wijs om contact te leggen met een thuiszorgorganisatie, waar ook palliatief verpleegkundigen werken. Zo iemand kan met jullie meedenken welke hulp gewenst is en passend is. De indicatie die aangevraagd kan worden, heet AIV= advies, instructie en voorlichting. Hier kun je meer lezen over AIV. Het is niet nodig daarvoor het CIZ te benaderen. De wijkverpleegkundige mag zelf de indicatie stellen.

Ik wens je heel veel sterkte. Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Efje

Bericht door Efje » zo 17 apr 2016, 11:30

Beste Dees,

Dank voor je reactie. Op zich kan ik er wel wat mee, maar ook weer niet..
Ik vraag me af of de huisarts iets van een prognose kan geven...ga hem morgen in ieder geval bellen. Vandaag lijkt het weer wat beter met haar te gaan...terwijl ik vorige week nog dacht "dit gaat geen weken meer duren".
Buurtzorg is al ingeschakeld.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » zo 17 apr 2016, 12:57

Oh, Efje, heel lastig. Ik denk dat het geven van een prognose heel moeilijk is. Ik hoor artsen steeds zeggen dat ze dat niet goed kunnen. Als je moeder kwaliteit van leven ervaart, maakt het misschien ook niet zoveel uit. Dan kan elke dag waardevol zijn.

Ik wens je veel sterkte !
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “April 2016”