Chemotherapie altijd zinvol?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Anja123

Chemotherapie altijd zinvol?

Bericht door Anja123 » do 14 apr 2016, 17:25

Ik heb borstamputatie gehad, geen uitzaaiingen. Door ontsteking werd nog 3e kwaadaardige plek gevonden. Zou bestraling en hormonale therapie gaan krijgen. Bij volledige pet-ct-scan bleek ik verder geen weefselafwijking te hebben. Na bespreking in medisch team en twijfel over recidieve van dat 3e plekje, wat inmiddels is verwijderd, ga ik toch een gesprek krijgen over chemo. Als de rest van mijn lichaam schoon zou zijn is bestraling dan niet voldoende?

Dees
Beheerder

Re: Chemotherapie altijd zinvol?

Bericht door Dees » vr 15 apr 2016, 10:54

Hoi Anja, jakkie wat spannend allemaal. Borstkanker is een rottige ziekte. Meestal wordt het in de borst ontdekt. Meestal wordt het lokaal behandeld met chirurgie en/of bestraling. Desondanks krijgt een deel van de patiënten uitzaaiingen op afstand. Als je uitzaaiingen op afstand krijgt (dus in longen, lever, botten, hersenen) kun je nog wel behandeld worden, maar word je doorgaans niet meer beter en komt waarschijnlijk te overlijden aan borstkanker.

We weten wel wie een groot risico op loopt op uitzaaiingen op afstand, maar we kunnen het per persoon niet voorspellen. We weten dat hormoontherapie en/of chemotherapie en/of Herceptin de kans verkleint dat je uitzaaiingen op afstand krijgt. Gemiddeld genomen krijgen van de 10 patiënten 7 a 8 patiënten nooit uitzaaiingen op afstand. Voor hen is hormoontherapie en chemotherapie alleen maar een belasting en brengt het ze niks. 1 patiënt van de 10 krijgt ondanks chemotherapie en hormoontherapie uitzaaiingen op afstand. Voor hem/haar was die behandeling dus niet levensreddend. Voor 1 a 2 patiënten van de 10 maakt hormoontherapie en/of chemotherapie en/of Herceptin het verschil tussen wel of geen uitzaaiingen op afstand krijgen (en dus wel of niet borstkanker overleven).

Deze cijfers zijn gemiddeld, maar hoe groter de tumor, hoe jonger de patiënt, hoe hoger de graad, hoe meer okselklieren aangedaan en dan nog wat aspecten die de patholoog kan beschrijven, hoe groter het risico op uitzaaiingen en hoe groter het mogelijke voordeel van hormoontherapie en/of chemotherapie en/of Herceptin. Er bestaan hulpmiddelen zoals Adjuvant Online en Predict Plus om dat uit te rekenen. Een genprofieltest, waarbij naar de aard van de tumor wordt gekeken, is weer een andere manier om het risico op uitzaaiingen op afstand in te schatten. Je zou kunnen vragen of er van het weefsel een Mammaprint gemaakt kan worden. De informatie die daaruit komt, kun je dan naast alle andere informatie leggen en zo een beslissing nemen.

Je kunt dus niet zeggen of bestraling alleen naast hormoontherapie 'voldoende' is. Je zult, samen met je artsen, een afweging moeten maken tussen het verkleinen van het risico op uitzaaiingen op afstand (voordeel) en de belasting en restschade en risico's van chemotherapie (nadelen).

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Anja123

Bericht door Anja123 » vr 15 apr 2016, 11:29

Dank je Dees voor je snelle reactie. Ik kan met deze info weer verder aan de slag. Heb maandag gesprek met internist over evt. chemo. Het gebruik van tamoxifen heb ik na 6 dagen moeten staken vanwege complicaties ( opgezette tong en slikproblemen) Bestralings-intake heb ik volgende week. Het frappante aan mijn verhaal is dat ik bij de amputatie meteen een tissue expander had laten plaatsen. Deze is na 8 weken verwijderd vanwege hevige ontsteking , door plastisch chirurg is er toen een extra echo gemaakt omdat hij de aard vd ontsteking heeft geprobeerd te achterhalen. Uit die echo bleek er nog een 3e plekje te zitten. Dat plekje zat in achtergebleven borstweefsel, bijna tegen een rib aan. Is nu volledig verwijderd.....of er daadwerkelijk sprake is van recidive is door niemand vast te stellen. Wacht maandag eerst maar uitleg vd internist af.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » vr 15 apr 2016, 12:55

Jeetje, Anja, wat een verhaal. In zekere zin mazzel dat je een ontsteking kreeg zeg. Het weefsel zal wel onderzocht worden toch?

Wat een vreemde bijwerking kreeg je tgv tamoxifen. Dat herken ik helemaal niet. Zou je die bijwerkingen willen melden? Dat kan hier.

Heel veel sterkte !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Anja123

Bericht door Anja123 » za 16 apr 2016, 10:11

Het plekje was kwaadaardig, en ook hormoongevoelig, 9 mm. Ben vergeten te vragen of het ook een langzaamgroeiende vorm is net als de andere plekjes. Tussen de amputatie en ontdekking van deze plek zit slechts 2 maanden...de eerste 2 plekjes waren slechts 5 mm. Ik kan me bijna niet voorstellen dat er dan toch sprake is van recidieve....heb maandagmiddag gesprek met internist hierover. Voordat ik een besluit neem over wel/geen chemo wil ik nog een paar vragen hierover beantwoord hebben. Wordt vervolgd.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » za 16 apr 2016, 10:33

Een recidief wil niet alleen zeggen dat er iets teruggegroeid is, maar het kan ook zijn dat er iets over het hoofd gezien is.

Ik duim voor je !
Groeten, Dees

Anja123

Bericht door Anja123 » za 16 apr 2016, 11:52

Bedankt voor je reactie Dees. Wordt vervolgd, hoop maandag meer te weten.

Anja123

Bericht door Anja123 » ma 18 apr 2016, 17:00

Gesprek gehad met internist, zij kon goed begrijpen waarom ik twijfel aan het wel/niet starten met chemo. Er is nogmaals uitvoerig in het medisch teamgesproken over het hele verloop en ik blijf een grensgeval....toch advies chemo, puur als preventie. Op mijn verzoek gaat internist nu eerst toestemming vragen om een mammaprint aan te vragen en vervolgens kan ik een besluit nemen. Als mocht blijken dat ik een hoog risico heb op uitzaaiingen dan ga ik het wel doen. Er is gelukkig geen haast bij , eerst bestralingen dan nu maar. Ook heb ik besloten om later na de bestralingen en evt. Chemo opnieuw een poging te wagen met tamoxifen. Heb nu weer alles op een rijtje en heb het idee dat ik weloverwogen een keus kan maken.....

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 19 apr 2016, 16:57

Hoi Anja,
Ik snap je keuze. Ik weet niet precies hoe betrouwbaar de Mammaprint is na een recidief, maar ik snap héél goed dat je je voor nóg een keer chemo niet/nauwelijks kunt motiveren. Ipv tamoxifen zou ik voor een andere vorm van hormoontherapie kiezen. Dit recidief kon toch teruggroeien onder tamoxifen.

Heel veel sterkte !!
Groeten, Dees

Anja123

Bericht door Anja123 » di 26 apr 2016, 13:10

Het medisch team heeft besloten om van alle 3 de tumoren een mammaprint te laten maken, dit heeft te maken met twijfels of er wel sprake is van recidieve....ontsteking na plaatsing expander heeft mogelijk ook te maken met 3e tumor die er wellicht al zat in achtergebleven borstweefsel.Om het zekere voor het onzekere te nemen worden nu alle 3 tumoren getest en indien er 1 hoog risico heeft ga ik na bestraling aan chemo. Ben blij met de manier waarop het ziekenhuis hiermee omgaat.
Oh ja Dees, ik heb nog niet eerder chemo gehad...

Gesloten

Terug naar “April 2016”