Vermoeidheid na bestraling

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

YvonneH

Vermoeidheid na bestraling

Bericht door YvonneH » wo 06 apr 2016, 13:54

Hallo,
mijn naam is Yvonne, moeder van 3 volwassen kinderen, getrouwd, werkend in de thuiszorg en daarnaast nog heel veel vrijwilligerswerk, en tijdens m n ziekte ongemerkt 60 geworden.
Nu een jaar geleden kreeg ik de diagnose borstkanker Her2neu/positief.
Ik ben het hele traject ingegaan, ik heb al veel achter de rug en ben met de laatste loodjes bezig, eind september de laatste Herceptin en nog een jaartje of 5 Letrozel ( die bij mij geen bijwerkingen veroorzaakt)Het is niet van ene leien dakje gegaan, ik heb van de AC kuren en herceptin/taxol veel last gehad, 3x opgenomen geweest en het ziekenhuis ( te) vaak van binnen gezien.
Maar dat ligt achter me, net als de borstbesparende operatie en recent de bestraling.
Na de operatie voelde ik me helemaal geweldig, bijna als vanouds, ik kon weer dingen, kleine stukjes fietsen, in het winkelcentrum gewoon wat boodschappen doen in plaats van van bankje naar bankje te lopen, zwaar leunend op mn winkelwagentje.
Ik voelde me zo goed dat ik mezelf wel genezen vond ;) Ik was er weer.

Maar hoe anders werd het na de bestralingen ( 16, verleden week de laatste) geen energie, moe, ook na het slapen ben ik moe, ik kan me nergens op concentreren, ik de 100 in een doener, ik kan geen dagplanning rondkrijgen, ik ben zo afgeleid, een allesoverheersende verlammende moeheid.
Hoevaak ik al niet meemaak dat er iets anders is, iets gehaald, of neergezet, of geschreven, ik kan het me gewoon niet herinneren dat ik dat gedaan of gezegd heb. Ik sta bv op om iets te gaan doen, maar ondertussen kom ik andere dingen tegen die ik dan ga doen, en daarna heb ik geen idee wat ik ook weer ging doen. Ik ren en ik ren en ik kom nergens, zo voelt het.
Ik ben al heel blij als ik de dag doorkom met de vaat, het huis, de kattenbakken, de hond uitlaten, stukje fietsen. Thats it, meer zit er niet in. Dan lees ik van diverse lotgenoten dat die allang alweer werken, ik snap werkelijk niet hoe ze dat voor elkaar krijgen.
En dat zorgt er weer voor ( want dan voel ik me schuldig, zij wel, ik niet) dat ik probeer dat allerlaatste stukje energie te pakken te krijgen, maar dat is er niet, het is gewoon op.

Ik draai een beetje in een kringetje rond.
Klinkt dit herkenbaar?
Of zijn er tips om uit dit kringetje te komen?

Wat een lap tekst, is het een beetje coherent? :)

Dees
Beheerder

Re: Vermoeidheid na bestraling

Bericht door Dees » do 07 apr 2016, 21:06

Hoi Yvonne, ja het is heel coherent en ook heel vervelend. Het is niet raar dat met alles wat je achter de rug hebt je moe bent. Het is ook heel verschillend hoe de ene en de andere reageert op bv bestralingen. Voel je niet schuldig. Jij volgt je eigen traject. Het is lastig te zeggen of anderen zich stoerder voordoen dan ze zijn of dat ze misschien in de ontkenning zitten (dat heb ik ook een paar jaar gedaan en dat kan ik niemand aanraden).

Nu tijdens de bestralingen moet je gewoon je rust pakken en daarna langzaam conditie gaan opbouwen. Het hoeft niet snel te gaan, als je maar vooruit gaat. Je kunt afspreken met bv lotgenoten via de Borstkankervereniging. Hier vind je wat voor activiteiten er zijn in het land. Je kunt ook besluiten om mee te doen met een programma als Oncofit

De lepeltheorie heeft mij erg geholpen, gewoon om mezelf een beetje af te remmen, niet eens om het aan anderen uit te leggen, maar wel aan mezelf.

Kun je hier iets mee?
Take care
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “April 2016”