Micrometastase

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Eline

Micrometastase

Bericht door Eline » ma 04 apr 2016, 14:53

Hoi,

Twee weken geleden heb ik een borstsparende operatie gehad. Ik ben 39. Tumor 1,2 mm, 100% hormoongevoelig, graad 3. In de poortwachtersklier zaten micrometastasen. Hier ben ik erg van geschrokken, ik had dat niet verwacht. En ondanks dat de chirurg me gerustgesteld heeft, dat ik niet bang hoef te zijn dat het al verder uitgezaaid is (ze zouden op een scan nu niks kunnen zien) maak ik me er toch zorgen over. De cellen gingen al 'op stap', hoe groot is dan de kans dat ze al verder in mijn lijf zitten? Over twee weken begint bestraling van oksel en borst, daarna krijg ik nog chemo, en daarna hormoontherapie. Ik krijg daar nog info gesprekken over, wat zijn vragen die ik volgens jou zou moeten stellen? En wat weet jij over micrometastasen? Kan er niet zoveel over vinden.

Dees
Beheerder

Re: Micrometastase

Bericht door Dees » ma 04 apr 2016, 18:29

Hoi Eline, jakkie wat een spanning. 1,2 mm, wat klein zeg !!!! Heb je dat zelf gevoeld of was er een reden om je te laten screenen?

In de richtlijn Mammacarcinoom staat hetvolgende over micrometastasen of geïsoleerde tumorcellen:
MICROMETASTASEN OF GEÏSOLEERDE TUMORCELLEN
Niveau 2
Er zijn aanwijzingen dat het achterwege laten van een okselklierdissectie bij minstens een deel van de patiënten met SWK micrometastasen niet leidt tot een verminderde overleving of een toename van het aantal okselrecidieven. Welke patiënten dit zijn is op basis van de huidige literatuur moeilijk uit te maken.
B [Bilimoria, 2009; Cox, 2008; Pernas, 2010; Wasif, 2010; Giuliano, 2010]

Niveau 2
Het is aannemelijk dat het achterwege laten van een okselklierdissectie bij patiënten met geïsoleerde tumorcellen in de SWK niet leidt tot een toename van het aantal okselrecidieven.
B [Pugliese, 2010; Cox, 2008; Calhoun, 2005; Jakub, 2002; Jeruss, 2005; Giobuin, 2009; Schulze, 2006]
Kortom, die micrometastasen zijn niet echt iets om je extreem veel zorgen over te maken.

Ik dacht eerst dat ze je geen chemo wilden geven en dát vond ik zorgelijk, maar ik zie dat je zowel hormoontherapie als chemotherapie gaat krijgen.

Om iets te kunnen zeggen over de meerwaarde van chemotherapie en hormoontherapie voor jou (met de kenmerken van jou en jouw tumor) heb ik Predict Plus ingevuld. Adjuvant Online zou ik anders ook invullen, maar is helaas nog steeds buiten werking. Hier heb ik uitgelegd hoe Adjuvant Online werkt. Predict Plus werkt eigenlijk hetzelfde.

Adjuvant Online en Predict Plus geven een prognose en een prognose geldt altijd voor een grote groep en uiteindelijk niks voor jou als individu. Voor jou als individu zijn er maar twee uitkomsten, namelijk je hebt mazzel en overleeft of je hebt pech en overleeft niet.

Vrouwen van jouw leeftijd en met de kenmerken van jouw tumor, daarvan is na 10 jaar nog 86,2% in leven als ze alleen geopereerd en/of bestraald worden. Chemo zorgt ervoor dat na 10 jaar nog 4,4 % extra in leven. Hormoontherapie zorgt ervoor dat na 10 jaar nog 3,6% extra in leven is. De combinatie van chemo plus hormoontherapie zorgt ervoor dat na 10 jaar circa 8% extra in leven is. Oftewel, met chemo en hormoontherapie is na 10 jaar nog 94,2% in leven.
Kanttekening (die ik er voor de volledigheid weer bij zet):
- De therapieën zijn de afgelopen jaren wel verbeterd, dus te verwachten is dat de cijfers voor alle patiënten eigenlijk gunstiger zijn dan er nu uitkomt.

Afbeelding

Ik vraag me af of er een Mammaprint gemaakt is en wat daar het resultaat van was. Ik zou me kunnen voorstellen dat een laag risico een reden is om juist géén chemotherapie te doen, maar alleen hormoontherapie. Uit onderzoek bleek dat bij diegenen met een graad 3 tumor én schone okselklieren (en ik verwacht dat daar de mensen met micrometastasen bij zaten) ongeveer 10% láág risico had.

Afbeelding

Ik snap dat de schrik je om het hart slaat, maar eigenlijk ziet het er allemaal behoorlijk gunstig uit voor je. Garantie krijg je helaas niet, dat weet ik ook...

De vraag die ik dus zou stellen is om alsnog een Mammaprint te laten doen (alhoewel dat met 1,2 mm misschien bést moeilijk is).

Enne.... ben je al doorverwezen naar klinisch genetica om te onderzoeken of je erfelijke aanleg voor borstkanker zou kunnen hebben? Met 39 jaar kom je daarvoor in aanmerking.
Afbeelding

Ik zou pleiten voor een spoedprocedure, want waarschijnlijk áls je belast bent én je kiest alsnog voor amputatie ga je er waarschijnlijk spijt van krijgen dat je bestraald bent (wat na amputatie waarschijnlijk niet had gehoeven). Reconstructies zijn een stuk moeilijker met bestraalde huid.

Kun je hiermee vooruit?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Eline

Bericht door Eline » ma 04 apr 2016, 18:52

Aaah suf, dat moet natuurlijk 1,2 cm zijn...heb idd zelf knobbeltje gevoeld.
Ik heb voor de operatie al spoed dna-onderzoek gehad, ik blijk niet erfelijk belast te zijn. Gelukkig. Ik zie dat de micrometasen met deze uitkomst mijn prognose in ieder geval niet slechter maken, dat is een opluchting! Dank je wel voorcje uitgebreide antwoord!

Eline

Bericht door Eline » ma 04 apr 2016, 18:57

Hoewel...het maakt vast verschil als je 12 mm ipv 1 mm invult?

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » ma 04 apr 2016, 21:34

Ah, ik dacht al, het zou een wonder zijn als je hem dan zelf gevoeld had.

Met 12 mm wordt de meerwaarde van chemo en hormoontherapie iets hoger en de totale overleving na 10 jaar 2% lager dan bij 1 mm.

Afbeelding
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “April 2016”