Kalkspatjes en vergrote okselklieren

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Debora74

Kalkspatjes en vergrote okselklieren

Bericht door Debora74 » zo 03 apr 2016, 08:26

Hallo, ik ben Debora, 42 jaar, getrouwd en twee lieve kinderen ;).

Even in t kort samengevat:

Oktober 2015 : mammografie nav pijnklachten. (Pijnklachten waren eenmalig snachts maar wel erg, toch ff huisarts gebeld, bekeken en gevoeld, niets, maar toch ff een mammografie).
Uitkomst: kalkspatjes (bij toeval ontdekt want hebben niets met pijnklachten te maken).
Radioloog zei goedaardig want goede vorm ( zg 'tea cups') .
Advies: jaar later controle mammografie.

Toch had ik geen goed gevoel :roll: , na wat wikken en wegen toch besloten dit met mijn huisarts te bespreken. Zij was het met me eens aangezien er in het radiologisch rapport stond 'merendeels goedaardig' dusssss wat is dan het 'minderdeels' dachten zowel mijn huisarts als ik.
Huisarts heeft afspraak geregeld in ziekenhuis met chirurg om het even rustig te kunnen bespreken en dat hij de foto's nog even bekijkt.
Dit was eind januari; chirurg zei ook niets aan de hand, geen zorgen maken.
Maar voor mijn geruststelling werd de mammo op een half jaar gezet ipv een jaar.
Deze mammo vond 26 maart plaats.
Kalkspatjes waren nu veel duidelijker te zien en radioloog vertrouwde het niet want er zat dus binnen een half jaar verandering in.
Uur later kreeg ik een echo van m'n linkerborst en m'n linker okselklieren.
Op de echo, zoals verwacht, geen kalkspatjes te zien dus geen directe punctie, maar een stereotactische biopsie die morgen, 4 april, zal plaatsvinden.
Echo van m'n okselklieren liet 2 vergrote klieren zien. Radioloog had even overleg met z'n supervisor of er gelijk een punctie gedaan zou worden van de klieren maar die wilde eerst de uitslag van het stereotactisch biopt weten. Aan de hand hiervan vind er dan wel of niet een punctie van de klieren plaats.
Ik heb zelf besloten dat ik sowieso een punctie van die klieren vraag. Ook al weet ik dat, mochten de kalkspatjes Dcis zijn, dit niet uitzaait.

Vraag: grote kans/kleine kans dat de vergrote klieren met de borst te maken kan hebben want vind het wel toevallig dat het om m'n linkerborst gaat en de vergrote klieren in m'n linkeroksel zitten. Ben hier zenuwachtig over.

Als kalkspatjes binnen 6 maanden veranderen, duidelijker/groter zijn geworden etc, duidt dit dan toch richting Dcis of kunnen goedaardige kalkspatjes ook veranderen, groter worden, en toch goedaardig blijven?

Alvast dank voor t lezen en meedenken/beantwoorden.

Dees
Beheerder

Re: Kalkspatjes en vergrote okselklieren

Bericht door Dees » zo 03 apr 2016, 17:47

Hoi Debora, getsie wat spannend. Eigenlijk wil je horen of je morgen goed nieuws gaat krijgen he of fout nieuws, in elk geval duidelijkheid...... Ik durf het echt niet te zeggen. Ik snap wel dat de radioloog het zekere voor het onzekere neemt en de kalkspatten gaat onderzoeken. Eigenlijk was één keer pijn in de borsten 's nachts niet echt een indicatie voor een mammografie. Dan had je niet in dit circus gezeten, maarja...... nu moet je het ermee doen. Klieren kunnen om allerlei redenen vergroot zijn en heel veel redenen hebben niks met kanker te maken.

Ik duim keihard voor je dat het niks is. En als het niet goed is, staan we je graag bij met hulp, steun en advies.

Take care !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Debora74

Re: Kalkspatjes en vergrote okselklieren

Bericht door Debora74 » zo 03 apr 2016, 18:10

Dankjewel Dees, idd wil je eigenlijk direct duidelijkheid en alles precies weten.....
2 dagen later, woensdag, krijg ik de uitslag.

Gesloten

Terug naar “April 2016”