Schildwachtklierprocedure bij DCIS

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Schildwachtklierprocedure bij DCIS

Berichtdoor dukdalfje » wo 23 maart 2016, 22:07

Hallo, ik ben drie weken geleden (grote schrik) doorverwezen vanuit het bevolkingsonderzoek. Inmiddels weet ik na vacuumbiopsie dat het gesignaleerde groepje microcalcificaties een DCIS graad II-plekje is van 4 mm. Vervolgens een MRI van beide borsten in verband met veel andere verspreide microcalcificaties. Deze lijken allemaal goedaardig, grote opluchting! Kortom, het valt op dit moment toch weer erg mee.
Mij wordt voorgesteld: lokale resectie, géén bestraling, maar wel schildwachtklierprocedure.
De resectie wil ik ook, maar ik twijfel over de schildwachtklierprocedure. Klopt het dat je daar toch echt blijvend last van zou kunnen houden? En hoe nodig is dit eigenlijk? Ik zie dat er discussie over is tussen oncologen, maar krijg er moeilijk grip op.
Alvast bedankt voor je antwoord!
dukdalfje

Re: Schildwachtklierprocedure bij DCIS

Berichtdoor Dees » do 24 maart 2016, 08:36

Hoi Dukdalfje, dat is schrikken zeg. Gelukkig was het DCIS, wat geen kanker is, maar een voorstadium kan zijn. Ik vermoed dat ze de schildwachtklierprocedure doen omdat ze zeker willen weten dat er geen kankerhaard in de DCIS zat. Je kunt vragen hoe vaak ze zien dat de schildwachtklier toch aangedaan is en hoe dat dan de behandeling verandert. Het weghalen van de schildklier kan wel problemen geven, het is toch een operatie en dat kan schade geven, maar een groot risico op lymfoedeem heb je niet.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor dukdalfje » do 24 maart 2016, 12:02

Hallo Dees, dank voor je snelle reactie. Je bevestigt mij in de overweging die ik al had. Of er een kankerhaard in de DCIS zit, moeten ze kunnen zien na afloop van de operatie, toch? Dan weet ik ook of de randen schoon zijn. En weten zij nog nauwkeuriger wat er precies zit/heeft gezeten. Ik ben van plan hen te vragen of de schildwachtprocedure kan wachten tot na deze uitslag. Ik weet dat het risico op schade een stuk kleiner is dan bij een okselkliertoilet, maar toch ben ik daar niet gerust op. Ik laat je weten wat er uit het gesprek komt.
dukdalfje

Berichtdoor Dees » do 24 maart 2016, 13:55

Hoi Dukdalfje, ik kan je volgen. Ik denk wel dat ze er dan een marker bij moeten leggen, want als de tumor weg is, zal de schildwachtklierprocedure wel lastig zijn.

Ik duim voor je. Succes !
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor dukdalfje » vr 25 maart 2016, 18:46

Beste Dees,
Het gesprek ging goed! De arts benadrukte dat ik feitelijk nauwelijks reden heb om ongerust te zijn, gezien het feit dat het plekje heel klein is en de MRI verder geen spoor van narigheid laat zien, ook niet rond het plekje zelf. Toch was het advies vanuit het MDO nog steeds lokale resectie plus schildwachtklierprocedure.
Maar als het plekje er schoon wordt uitgehaald en de patholoog weer komt met DCIS graad II (zoals hij verwacht op grond van mammografie én MRI) dan is het feitelijk niet mogelijk dat in de schildwachtklier tumorcellen zitten (voor anderen die dit lezen: omdat het plekje zo klein is, dat moet er wel steeds bij worden verteld, het verhaal wordt anders als dit bijvoorbeeld 2 cm of groter is).
Hij is met het AvL bezig met terughoudend beleid bij DCIS graad I en verwacht dat zich in de toekomst ook zal uitbreiden naar DCIS graad II. En was direct bereid 'de SWK-procedure te schrappen, zag daar in mijn geval geen extra risico in. Volgens hem is de kans dat ik na lokale resectie in de toekomst borstkanker zal krijgen, dezelfde als voor iedere andere vrouw. Kortom, het wordt alleen lokale resectie (in dagbehandeling).
Ik ben heel blij! Het waren drie erg onrustige weken met veel slecht slapen en spitwerk op internet.
Ben erg dankbaar voor alles wat op dit forum staat, heb ook daarin veel gezocht en gevonden!
En houd daar nu dus een ongeschonden oksel aan over. Dank dank dank!
dukdalfje

Berichtdoor Dees » vr 25 maart 2016, 20:16

Hoi Dukdalfje, glunder glunder, hartstikke goed gedaan zeg en top dat je arts zo open stond voor dit gesprek !!! Mijn complimenten !
Groeten, Dees
Dees
Beheerder

Keer terug naar Maart 2016