Tripple negative borstkanker niet hormoongevoelig?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Tripple negative borstkanker niet hormoongevoelig?

Berichtdoor aukje » ma 14 maart 2016, 11:57

Ik raak een beetje in de war, hopelijk kunnen jullie mij duidelijkheid geven.
Is Tripple Negatieve borstkanker hormoongevoelig of niet? Ik weet dat de tumor geen receptoren van oestrogeen en progesteron heeft en daarom ook geen hormoonbehandeling.
Maar, is deze kanker toch een hormoongerelateerde?
Zo wordt er bijvoorbeeld bij overgangsklachten geen hormoon therapie geadviseerd in geval van borstkanker in het verleden, maar in het geval van triple negatieve borstkanker begrijp ik dat niet.
Wie kan het me uitleggen?

Alvast bedankt!
aukje

Re: Tripple negative borstkanker niet hormoongevoelig?

Berichtdoor Dees » ma 14 maart 2016, 16:08

Beste Aukje, triple negatief betekent dat de borstkanker géén (of minder dan 10%) oestrogeenreceptoren, géén (of minder dan 10%) progesteronreceptoren heeft en geen of weinig HER2neu+-receptoren.

Als je jong bent en door de chemo in de overgang bent gekomen, verwacht ik dat je wel weer gaat menstrueren en dan van de overgangsklachten af bent.

Als je geen eierstokken meer hebt (bijvoorbeeld omdat je die vanwege een BRCAgenmutatie hebt laten verwijderen), kunnen de overgangsklachten heel hinderlijk zijn.

Er is nooit onderzoek gedaan naar hoe veilig hormoonvervangers zijn bij triple negatieve borstkanker. Er zal ook nooit onderzoek naar worden gedaan, omdat er een risico is dat het helemaal niet veilig is. Het is een studie die niet uit te voeren is. Helaas. We zullen het dus nooit zeker weten.

Dan moet je het dus doen met gezond verstand. Het lijkt me onverstandig om in de eerste 5 jaar na diagnose hormoonvervangers te gebruiken, tenzij je tumor hele gunstige kenmerken had en je kwaliteit van leven erg leidt onder de overgang. Triple negatieve tumoren kunnen wel degelijk hormoonreceptoren hebben en zo'n hormoonvervanger zou ook kankercellen kunnen aanzwengelen. Na 5 jaar wordt de kans met een triple negatieve borstkanker op uitzaaiingen zo klein dat je een afweging moet maken tussen kwaliteit van leven en het eventuele risico dat het uitzaaiingen veroorzaakt.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Keer terug naar Maart 2016